יום שישי, 2 בינואר 2015

מנהיגות סינכרונית Synchronous Leadership

מנהיגות סינכרונית היא הדור הבא של המנהיגים בעידן הדיגיטאלי: ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, פיתח את המודל החדשני, העתידי והמתווה כיוון דרך חדש בעולם המנהיגות.
מנהיגות סינכרונית:
פירוש המילה סינכרוני: syn- עם, chronos- זמן. מנהיגות סינכרונית היא מנהיגות מותאמת זמן.
בעקבות המציאות המשתנה באופן מתמיד, על המנהיג העכשווי להיות מסונכרן עם המציאות אותה הוא אמור להוביל. מנהיגות סינכרונית היא מנהיגות המבוצעת בו-זמנית ומתואמת בזמנים עם השינוי המתרחש בו בעת. מנהיגות סינכרונית קשורה למצב בנקודת זמן מסוימת ולא להיסטוריה שלה.
יחודו של המנהיג הסינכרוני: 
בונה את החזון שלו בהתאמה ובשילוב ראייה גלובלית סינכרונית עם יצירתיות ופתרון בעיות. 
הוא מוביל צוות תוך הקפדה על תקשורת בינאישית, יוזמה ואומץ.
ייחודו בשילוב בין הראייה הסינכרונית הגלובלית ותפיסתו כחלק מצוות.
התרבות משתנה במהירות, לכן על המנהיגות הסינכרונית להיות תהליך שנמשך כל הזמן ובמהלכו יש להוביל אל הבלתי ידוע ולא להוביל דרך הידוע. לדור המילניום מאפיינים ייחודיים ולכן על המנהיג הסינכרוני להוביל אותו דרך עקרונות האנתרופוגוגיה. האנתרופוגוגיה היא תיאוריה מובהקת להנהגת האדם המבוססת על ארבע הנחות יסוד.
הנחות היסוד של האנתרופוגוגיה:
1. האדם כמונהג עצמאי: תפיסת האדם את עצמו כישות עצמאית. האדם רואה עצמו כמי שמכוון את עצמו מבחינה עצמית, בוחר מה לעשות, כמה ואיך. תפקיד המנהיג הסינכרוני אינו לתת תשובות מוכנות לשאלות שנקבעו מראש, אלא לסייע לו לגלות בעצמו את השאלות החשובות ואת התשובות. דרך השאלות יקטן קונפליקט תלות-עצמאות אצל האדם ותהיינה פחות התנגדויות להנהגה.
הנחת יסוד המשתמשת במאפיין הנרקיסיסטי של הדור.
2. המנהיגות הסינכרונית כמותאמת לצורכי האדם: האדם מוכן להיות מונהג כאשר הוא זקוק לה, היא קשורה למשימותיו ולתפקודו היומיומי והחברתי. הוא רואה במנהיגות הסינכרונית כמשרתת מטרות בתהליך התפתחותו האישית. עם הגיל מתחדדים צרכים אישיים של האדם. לכל אדם מאפיינים וצרכים משלו. לכן, הדרך המתאימה ביותר להנהגה היא המנהיגות הסינכרונית המותאמת לצרכי ולמאפייני האדם: בירור וניתוח צרכיו של האדם תוך התייחסות למרכיבים רגשיים ונפשיים ולא רק קוגניטיביים והתנהגותיים.
הנחת יסוד הנותנת מענה לגישת ב"מגיע לי" של הדור.
3. המנהיגות הסינכרונית כמחדשת: בעידן הדיגיטאלי בו קיימת זמינות כמעט מלאה של המידע ברשת, על המנהיגות הסינכרונית לחדש לאדם. האדם מגיע עם מטען של ניסיון חיים שהופך למקור משמעותי להנהגה, ויש צורך לחבר את המנהיגות הסינכרונית לידע ולניסיון הקודם שלו. יש לברר את הידע המוקדם של האדם והניסיון הקודם שלו על מנת לחבר את המנהיגות הסינכרונית לניסיונו ולא להובילו בעזרת דברים שהוא כבר יודע. בעידן הדיגיטאלי בו קיימת זמינות כמעט מלאה של המידע ברשת, על המנהיגות הסינכרונית לחדש לאדם.
4. המנהיגות הסינכרונית כנותנת מענה מעשי: המניע העיקרי להנהגת האדם הוא פתרון בעיות וסקרנות. לאדם יש צורך ביישום מיידי של המונהג, ולכן המנהיגות הסינכרונית תהיה יותר ממוקדת אם תיתן מענה לבעיה הדורשת פתרון בנושא מסוים. מנהיגות סינכרונית אשר אינה ניתנת ליישום מיידי נתפסת כבזבוז זמן.

7 כישורים למנהיג הסינכרוני:
1. בעל תודעה דיגיטלית- בעל שליטה בכל המדיות הדיגיטליות, הרשתות החברתיות והפלטפורמות השונות. משתמש בצורה מושכלת בכל הכלים הדיגיטליים להנהגה ולהובלה. תופש את המדיה כמסר ומשתמש במדיה המתאימה לבניית החזון שלו ולהפצתו.  
2. מוביל דרך שיתוף פעולה- מחלק תפקידים בצוות, בעל מיומנויות עבודת צוות. מקפיד על הדדיות (reciprocity), השפעה והנעת אנשים בצוות. המנהיג הסינכרוני מוביל בזכות הכריזמה האישית שלו וראייתו כשותף וחלק מצוות.
3. בעל כישורי תקשורת- מודע לכוחה של תקשורת ההמונים. מיומן בניסוח מסר, תקשורת בינאישית גלובלית, טכניקות שכנוע, טיפול בהתנגדויות, גישור והתמודדות עם קונפליקטים. משתמש בכל הכלים הדיגיטליים לתקשור מסריו וברשתות החברתיות השונות להובלת אנשיו.
4. בעל תודעה גלובלית- רואה תהליכים חוצים עולם, מזהה מגמות גלובליות, מבין את המורכבות הבין-תרבותית ובעל יכולת עבודה בסביבה גלובלית (פערי זמן, ניהול מרחוק, שונות תרבותית: סבלנות וסובלנות).
5. מומחה בפתרון בעיות- בקיא במיומנויות תחקיר, PDCA, בעל חשיבה מונעת ויוזמת, פנומנולוגיה. על המנהיג הסינכרוני להוביל תהליכי למידה והפקת לקחים אונליין בראייה גלובלית, רק כך יוכל לבצע את ההתאמה/ הסנכרון למצב הקיים.
6. יצירתי- בעל חשיבה אינטגרטיבית מקורית ייחודית ללא גבולות, מלווה באומץ רב ללכת בשונה ובניגוד לפחדיו האישיים ולדעות מסביבו. מנהיג שיוצר משהו ביוזמתו ובכוונה תחילה. היצירתיות כרוכה בהפעלת הדמיון. במובן מה היצירתיות היא יישום של הדמיון החזון. מוציא רעיונות חדשים מן הכוח אל הפועל. החדשנות היא יישום של היצירתיות. 
7. בעל מחשבה ביקורתית- מטיל ספק בכל נתון או דעה למטרת למידה וחדשנות. מוביל בצורה זו חדשנות: הפקת דבר מה חדש, או משפר, או שני הדברים גם יחד מכל מצב נתון.
דרך החדשנות הוא מביא תועלת גלובלית.

מנהיג הסינכרוני הוא מנהיג בראייה גלובלית: מנהיג מדינה אך מוביל במקביל תהליך גלובלי. המנהיגות הסינכרונית דוגלת בהנהגה מדינית בראייה ואחריות גלובלית, לכן עם כל מנהיג סינכרוני להוביל במקביל להנהגתו המקומית לפחות תהליך אחד בצורה גלובלית: פרויקט חוצה עולם המחייב אותו לשתף פעולה עם מנהיגים אחרים ולקחת אחריות על אזורים אחרים בעולם.
בעתיד יהיו רק מנהיגים סינכרוניים גלובליים אשר לא יובילו עוד מדינה אלא יובילו אך ורק תהליכים גלובליים. לכל מנהיג יהיה תהליך גלובלי עליו יהיה אחראי מקצה לקצה (E2E) תוך הובלת צוות מקצועי גלובלי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה