יום רביעי, 12 בנובמבר 2014

מנהל בראש/ תקציר הספר

מיומנויות ניהול על פי מודל "מנחים ביחסים"/ הוצאת ספרים ״אוריון״
The Manager Mindset/ Nir Golan / Managerial skills based on the model "Positions in Relationships"/ Orion-books
 
במאה הנוכחית כולנו מנהלים: מנהלי משק בית, מנהלים משפחה, מנהלים פורום חברתי, או בעלי תפקיד ניהולי בעבודה. מנהל טוב יודע כי ניהול הוא מקצוע: יש לו שפה משלו, עקרונות, מודלים ושיטות. בספר זה מוצג מודל חדשני ויחיד מסוגו לתקשורת בין-אישית. מודל זה הנקרא "מנחים ביחסים", צמח מתוך הניסיון בשטח, ולכן הוא פרקטי ובר-יישום מיידי בכל תחום- בקשר עם בני המשפחה, בקשר עם חברים ובקשרים במקום העבודה. ניר גולן, המתמחה בעולמות למידה, הנחיה וניהול, הוא יועץ הדרכה ומנחה קבוצות מהמובילים בתחומו בארץ ובעולם. גולן הוא איש שטח ומכשיר מנהלים בארגונים רבים וידועים, וספרו הראשון הוא תולדה של שנים רבות של התנסות בתחום הכשרת מנהלים.
הספר מכיל חלק ראשון ובו הכרות עם המודל בליווי דוגמאות וכלים ליישומו בעולם הבינאישי בכלל והעסקי בפרט.
תקציר המודל:
מודל מנחים ביחסים/ PIR: Position in Relationships model
מודל ״מנחים ביחסים״ פותח ע״י ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות. מטרת המודל לשפר הובלת כל אינטראקציה בין-אישית למקסימום השגת המטרות במינימום אנרגיה או השקעה.  
מושגי יסוד במודל:
״פעולה״- כל אינטראקציה בין שני אנשים או יותר.
לכל פעולה יש סיבה: לתת מענה לצורך של אחד הצדדים או יותר, להשיג פתרון או כל מטרה מוגדרת אחרת.
״מנח״- מיקום יחסי של כל אחד מהצדדים במהלך פעולה. המיקום היחסי הוא קבוע או משתנה במהלך פעולה.
מטרת כל פעולה להשיג מקסימום הצלחה במינימום אנרגיה דרך התמקמות במנח המתאים ביותר לכך.
·      קיימים 4 סוגי מנחים:
״מנח עליון״- ממקם את עצמו יחסית מעל הצד השני, מטרתו להשיג שליטה על הצד השני דרך יצירת תלות של הצד השני בו. 
״מנח אמצעי״- ממקם את עצמו באותו גובה יחסית לצד השני. שם את הצלחת הפעולה במרכז ולכן רואה את שני הצדדים שותפים לפעולה מאותו מיקום יחסי. 
״מנח תחתון״- ממקם את עצמו יחסית מתחת לצד השני. מנסה להשיג מענה לצרכיו בעזרת הצד השני, תלוי בו. 
״מנח עצמי״- מחובר וקשוב לצרכיו האישיים ללא התייחסות למיקום היחסי של הצד השני. 
·      קיימים 4 תתי מנחים:
״מנח עליון ביקורתי״- מנסה להשיג שליטה על הצד השני דרך העברת ביקורת והצגת הדברים שעל הצד השני לשפר.
״מנח עליון תומך״- מנסה להשיג שליטה על הצד השני דרך תמיכה והצגת הדברים שעל הצד השני לשמר.
״מנח תחתון צייתן״- מנסה להשיג מענה לצרכיו בעזרת הצד השני תוך כדי ציות והסכמה לכל דבריו.
״מנח תחתון מרדן״- מנסה להשיג מענה לצרכיו מהצד השני, דרך מרדנות ואי הסכמה.
·      קיימים 3 סוגי יחסים:
״יחס מאוזן״- סוג המנח שאליו פניתי במהלך פעולה הוא סוג המנח או תת המנח אשר חזר אלי בתגובה.
״יחס בלתי מאוזן״- סוג המנח שחזר אלי במהלך פעולה שונה מסוג המנח או תת המנח אליו פניתי.
״יחס כפול״- המסר המילולי, שפת הגוף והאינטונציה אינם בהלימה, אינם יוצאים מאותו מנח: כל אחד מהמסרים מגיע ממנח אחר. 

חלקו השני של הספר משלב כלי ניהול פרקטיים בליווי דוגמאות עסקיות ליישום המודל. לרשות כל מנהל מספר כלים ניהוליים האמורים להתקיים כשגרות. להלן הכלים בהם הספר עוסק:
·      ניהול הפרט- מול עובד יחיד:
1.​ משוב online – מתקיים בזמן ביצוע הפעולה על ידי העובד, לשם שיפור מידי בטווח הקצר.
2.​ משוב offline – מתקיים לאחר ביצוע כמה פעולות על ידי העובד, לשם שיפור עתידי, בתהליך ארוך טווח.
3.​ שיחה אישית – מתבססת על שני המשובים הקודמים ותצפיות נוספות, לשם מתן תמונת מצב ושיפור לאורך זמן. שיחה זו משלבת רובד מקצועי עם רובד אישי.
• ברגע שמתגלה פער בתהליך הנ"ל, כלומר קצב התקדמות העובד אינו עומד ביעדים או שקיים פער בתפקודו הכללי של העובד, על פי נורמות הארגון, נדרש המנהל להשתמש בכלים נוספים: 
4. שיחת הבהרה- שיחה שמדגישה בפני העובד את הפער שנוצר בתפקודו המקצועי ו/או בתפקודו הכללי.
5. ​שיחת שימור/ אזהרה – שיחת התרעה בפני העובד על אי שביעות רצון מתמשכת מתפקודו. בשיחה זו מועברת אל העובד האחריות המלאה להמשך התהליך. 
6.​ שיחת שימוע – הצהרת כוונות לגבי פיטורים: הקשבה מלאה לדברי העובד לפני ההחלטה הסופית.
7.​ שיחת פיטורים – פיטורי העובד כאשר העובד יוצא שבע רצון מהתהליך ומההשקעה בו.
• חניכת עובד חדש – מודל החניכה ככלי להכשרת עובד חדש לדרגת עובד עצמאי על ידי הקניית מיומנויות מקצועיות.
·      כלים לניהול הצוות:
1.​ תדריך – הסבר קצר הנותן כלים להצלחת הפעולה העסקית הקרובה.
2.​ רענון – הדרכה קצרה החוזרת תוך כדי התהליך על נהלים, דגשים מקצועיים, שיביאו להצלחת הפעולה בטווח הרחוק .

3.​ ישיבת צוות – רתימת הצוות למטרה מסוימת ושמירה על מוטיבציית העובדים לאורך זמן. מפגש תקופתי של כל הצוות למטרת הסקת מסקנות ושיפור מתמיד.

תגובה 1:

  1. מנסה להתקדם בחברה הנוכחית שלי, לפי התקציר נראה שהספר מסייע מאוד בהכשרת מנהלים, מקווה שהצליח.
    תודה

    השבמחק