יום שלישי, 1 בספטמבר 2015

Digital Compassion in 21st century Essential Skills Model


חמלה דיגיטאלית במודל משתתפי״ם למיומנויות המאה ה21 
הביטוי ההתנהגותי למוסריות ואסרטיביות דיגיטאלית היא החמלה הדיגיטאלית:
Digital Compassion
מסתבר שלחמול צריך ללמד, בעיקר בעידן הדיגיטאלי בו נושא הרגש והרגישות לאחר נעלמים.
חמלה היא שותפות רגשית: Compassion וחמלה דיגיטאלית היא שותפות רגשית ברשת: Digital Compassion.
החמלה הדיגיטאלית היא חלק ממיומנויות המאה ה-21 על פי מודל משתתפי"ם.

מודל משתתפי"ם פותח על-ידי ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, כמענה לצורך מערכת החינוך, במודל מארגן למיומנויות המאה ה21 של הלומד. 
מודל משתתפי"ם
מוסריות דיגיטאלית- שלמות המידות ברשת: שליטה בכל המערכות הדיגיטאליות, והפלטפורמות השונות תוך שמירה על מידות מוסר.
שיתוף פעולה- מיומנויות עבודת צוות, הדדיות, השפעה והנעת אנשים בצוות. 
תקשורת- מיומנויות ניסוח מסר, תקשורת בינאישית, גישור והתמודדות עם קונפליקטים.
תודעה גלובלית- ראיה של תהליכים חוצים עולם ליצירת מוצר אינטגרטיבי איכותי יותר.
פתרון בעיות- מיומנויות חקירה וזיהוי בעיה כמקור לחשיבה יוזמת ויצירתית.
יצירתיות- חשיבה מקורית ודמיונית המצליחה לייצר מציאות חדשה.
מחשבה ביקורתית- הטלת ספק בכל נתון או דעה למטרת למידה והתחדשות.

מוסריות דיגיטאלית: שלמות המידות ברשת.
·      האדם המוסרי דיגיטאלית, איננו רק אדם שעושה פעולות טובות, אלא בעיקר אדם שיש לו תכונות טובות. תכונות אלו באות לידי ביטוי בעולם הדיגיטאלי אותו הוא יוצר ואליו הוא שותף.
·      אדם שזכה לשלמות המידות ברשת הוא אדם שהצליח להביא את אישיותו לידי איזון מוחלט, כלומר מידותיו מכוננות אינטראקציה הרמונית בינו לבין המציאות הדיגיטאלית.
·      אדם זה עיצב את הקיימות העצמית שלו דרך מיומנויות התקשורת הבינאישית ברשת. אדם זה יודע להגדיר לאור השלמויות הקודמות את ייחודו, והוא מתקשר אותו לסביבה כמו שמתקשרים ומשווקים מותג. תהליך המיתוג אצלו הוא קריטי ומשלים את תהליך הרישות החברתי שהוא מייצר.
·      מומחיותו במציאת הייחוד והיכולת להציגו ברשת, תוך שמירה על תקשורת בינאישית של הכלה והקשבה. אדם זה מתמחה בעבודת צוות ברשת החברתית: הוא משפיע על הסובבים אותו דרך שיתוף ומתן וקבלת משוב.
·      הוא לוקח אחריות על הסובבים אותו ומנסה לייצר קהילה דיגיטאלית לומדת סביבו. הוא יוביל בלוג מקצועי, יתגייס לפרויקטים חברתיים ברשת, יוביל תקשורת הוגנת וישמור על כללי המוגנות ברשת.

מוסריות דיגיטאלית: האדם עומד על זכויותיו ברשת ובמקביל נותן מקום בשיקוליו לאחריותו כלפי האחרים. האדם מעוניין להיות רגיש לאחר ולא להכאיב לו, אך גם לא לפגוע בעצמו. הוא כבר לא רואה את עצמו כחסר כוח ברשת, ומעוניין להפחית את הנזק לאחרים ולעצמו. האדם בשלב זה למד לאמת את יכולת השיפוט שלו ואת הלגיטימציה לדעה העצמית ללא התחשבות ברייטינג הדיגיטאלי.
בשלב זה נוצרת גם האסרטיביות הדיגיטאלית: היכולת של אדם לדרוש ולעמוד על הזכויות מבלי לפגוע באחר, נקודת האיזון בין פאסיביות לאגרסיביות. מציאת נקודת איזון דיגיטאלית בה הוא שומר על הישות הדיגיטאלית שלו: זכויות, דעות, חופש בחירה, ללא פגיעה באחר.
הביטוי ההתנהגותי למוסריות ואסרטיביות דיגיטאלית היא החמלה הדיגיטאלית:
Digital Compassion
המילה Compassion הוצגה על ידי בודהה, כיכולת לשים את טוב הלב במקום בו נמצא הכאב של האחר, ובכך לנתץ ולהשמיד את כאבו של האחר. החמלה מחבקת את המצוקה של האחר ומגוננת בצורה זו מפניה. לחמול זו היכולת לראות את צערו של האחר תוך שימוש בטוב לב. מטרת מיומנות החמלה למנוע את כל גילויי השנאה הקיימים היום ברשת.
המילה מורכבת משתי מילים;
עם מישהו- מקורה בלטינית com או cum
לסבול- פאסכיון páschein ביוונית.
עם הזמן המילה passion קיבלה משמעות כוללת יותר של רגש, תשוקה.
ניתן לומר כי חמלה דיגיטאלית היא היכולת להרגיש יחד עם מישהו את רגשותיו דרך המדיה הדיגיטאלית, דרך הרשת. התגובה היא ספונטנית ועמוקה ולכן היא מעבר למחשבה הרציונאלית. החמלה מתגברת על שנאת הזר והשונה ובכך מונעת כל גילויי אלימות ברשת על בסיס שונות.
אין בחמלה שום היגיון או בחירה. זהו רגש ספונטני של התאחדות עם רגש האחר בכדי לעזור, לעשות משהו אקטיבי. לכשתהפוך תרבות החמלה להרגל נוכל להגיד כי הגשמנו חזון מוסריותנו הדיגיטאלית.
סימפטיה שמה במרכז את המודעות לרגשות האחר,
אמפטיה שמה במרכז את חווית רגשות האחר,
חמלה שמה במרכז את העשייה בעקבות רגשות האחר.
לאחר שאדם מודע לרגשות האחר, ואולי אף מזדהה עימם הוא מייצר התנהגות או פתרון כדי להוציא אותו ממצוקתו. המודעות לרגשות האחר ברשת, היא היכולת לזהות את המצוקות שלו דרך המדיה הדיגיטאלית ולברר תוך הקשבה את צרכיו.
במקרה של צורך, זו היכולת לזהות ולדייק אותו ולתת לו מענה.
חמלה דיגיטאלית כשותפות רגשית, שמה במרכז את פתרון הבעיות של האחר: את זיהוי הצורך ומתן המענה ההולם ברשת או במדיה חברתית הרלוונטית.
היא מכילה בתוכה את המודעות לרגשות האחר אך אינה נשארת שם. היא אינה מחייבת אמפטיה או הזדהות. היא כן מחייבת חיבור לרגשות האחר או ברובד אינטלקטואלי או ברובד רוחני יותר. זו היכולת לזהות את הצורך שמאחורי הפוסט, ההודעה, התמונה. היכולת להיות מודע למצוקות האחר דרך הSkype או דרך כל אפליקציית תקשורת אחרת.
כדי להיות שותף רגשית יש צורך קודם כל במודעות עצמית גבוהה, ביכולת הקשבה והכלה, ביכולת ניתוח וזיהוי וביכולת המשגה.
במוסריות ובחמלה דיגיטאלית על האדם להיות מודע לעצמו ולרגשותיו, לרכוש מיומנויות הכלה עצמית, לנתח ולזהות את רגשות האחר, ולחפש בנק כלים לפתרון הבעיה או המצוקה של האחר.
מוסריות ובחמלה דיגיטאלית היא היכולת להבין מה האחר מרגיש ומה הפתרון שיתאים לו, היכולת לדמיין אותו בסיטואציה עתידית אשר תיתן לו מענה לצורך או מצוקה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה