יום ראשון, 13 בספטמבר 2015

Cumminitism קהילתיזם: זרם חדש מאת ניר גולן


הקפיטליסטים מאמינים באושר כערך עליון: כדי להיות מאושרים יותר, אנו חייבים לצרוך יותר. צמיחה כלכלית מהירה מאפשרת לבני אדם לצרוך יותר, וכך להיות מאושרים יותר. הורדת מיסים מבעלי ההון מובילה בדרך כלל לצמיחה כלכלית מהירה יותר, לכן הממשלה צריכה להוריד את נטל המס מבעלי ההון.
מחקרים רבים בכלכלה ובסוציולוגיה מוכיחים כי צמיחה כלכלית מהירה לא בהכרח מאפשרת לרוב בני אדם לצרוך יותר, ההון כתוצאה מצמיחה זו לא מתחלק בצורה שוויונית בין בני האדם.

צריכה מוגברת לא מעלה את רמת האושר של האנשים, להפך, היא מייצרת תסכול וניכור.
במאה ה-21 בעקבות מהפכת הטכנולוגיה הדיגיטאלית, התעצמה תחושת הניכור בגלל השימוש הרב במדיה הדיגיטאלית. נותק כמעט לחלוטין הקשר הבינאישי הפרונטאלי בין אנשים וכיום מתקיים רק קשר בינאישי דרך מסך: Screen Relationship.
הקשר הבין-מסכי, בעיקר דרך הרשתות החברתיות, אינו ממלא את הצורך האמיתי בקשר בינאישי אותנטי בין אנשים. הניכור גובר, התסכול ואובדן המשמעות מתעצמים וצריכת המוצרים אינה נותנת מענה לחיפוש אחר משמעות. ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות מציע כי המענה היחידי הוא הקמת תנועה חדשה, שאינה פוליטית או כלכלית: Cumminitism קהילתיזם.
גולן מגדיר Cumminitism קהילתיזם:
קבוצת אנשים בעלי צורך משותף חברתי, תרבותי או מקצועי, המקיימת שיח אותנטי כשגרה, ליצירת קהילה בעלת זהות משותפת, המעניקה לשותפיה משמעות.
הקהילה מורכבת משותפים ולא מחברים כבתנועות אחרות. השותפות היא בצורך בלבד: Need Partnership.  
הקהילה נטולת אידיאולוגיה פוליטית ואינה מסתמכת על קשרים כלכליים בשונה מתנועות אחרות.
השייכות לקבוצה והקשרים הבינאישיים נותנים משמעות לאדם.
העיקרון המייצר את הקבוצה הוא עקרון הקהילתיזם האותנטי.Authentic Cumminitism
הקהילתיזם האותנטי:
אותנטיות היא ביטוי אמיתי למחשבות, הרגשות והתחושות האמיתיים והמקוריים של השותף בקהילה ללא השפעות חיצוניות. 
אותנטיות היא מילה נרדפת ל"אמת". הכוונה לאמת הפנימית של האדם, אמת שלעתים חבויה אף בפני האדם עצמו. בהיעדר אמת אבסולוטית, אדם יכול להיות אמיתי או שקרי רק ביחס לעצמו, ואמת זו של האדם בנוגע לעצמו היא האותנטיות. 
אותנטיות משמעותה פתיחות לאין-סוף האפשרויות הגלומות בפנינו, ומתוכן בחירתה של זו המשקפת את האמת שלי. לחיות חיים אותנטיים פירושו לחיות חיים שאינם מקובעים ומרובעים, אלא חיים שהם תגלית יום-יומית על עצמנו ועל העולם.
האדם האותנטי תופס את העולם ככזה שנברא על ידו, ולכן הוא גם יכול לשנות אותו. זהו עולם שבו אין שום דבר קבוע: בעידן הדיגיטאלי המוכרות היום-יומית נעלמת, הכול הופך להיות בעייתי, חדש ומקורי, והאדם אינו מוגן בשום מקום. האדם האותנטי ניצב מול בדידות ואחריות מוחלטים לכל מעשה ממעשיו, ולכן הצורך הכול כך ברור בCumminitism קהילתיזם- הוא חופשי לברוא את עולמו בכל דרך שיבחר ולכן הוא גם אחראי לה כחלק מקהילה. הCumminitism קהילתיזם היא צורת בחירה של שותפות אותנטית עם אחרים בתהליך. 

משתמע מכך שחיים אותנטיים הם לא רק חיים אחראיים; הם גם חיים בודדים ומעייפים ולכן הCumminitism קהילתיזם מקל ונותן מענה לבדידות הקיומית. היידגר (Heidegger,1962) גורס שדווקא חווית אימת המוות היא זו שיכולה להוציא אדם מאדישותו ומכריחה אותו לשאול כיצד הוא יכול לחיות חיים אותנטיים. לדידו של היידגר, התשובה לשאלה זו היא שעצם הצגת השאלה שוב ושוב היא הפתרון במיוחד כשהוא מבוצע בקהילה.

לסיכום, תנועת ה Authentic Cumminitismהדוגלת בקהילתיזם אותנטי, היא הדרך לחיפוש אחר המשמעות- האמת האבסולוטית של הנפש. הקהילתיזם האותנטי משמעותו להיות נאמן לעצמך, ליטול אחריות על חייך ולאחוז בהגה השליטה המנווט את חייך, ולהיות תמיד קשוב לרצונות שלך, תוך שמירה על פתיחות לאינסוף האפשרויות שכל סיטואציה וסיטואציה מזמנות עבור השותף בCumminitism קהילתיזם. קשרים קהילתיים חזקים על-פי הCumminitism קהילתיזם, תורמים לאושר יותר מאשר מוצרי צריכה ודירות פאר, או אפילו טיפול רפואי. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה