יום שישי, 18 בספטמבר 2015

אני עומד על החומה



כוחות מיוחדים של המשטרה ממתינים בסמוך לכותל המערבי כדי להתכונן לאפשרות שתפרוץ אלימות על הר הבית.
"אני עומד על החומה 
עומד בגשם לבדי וכל העיר העתיקה 
מונחת לי על כף ידי אני מביט בה מאוהב 
אני עולה לכאן תמיד סתם להביט 
אבל עכשיו אני נמצא כאן בתפקיד 
אבל עכשיו אני נמצא כאן בתפקיד."
אחרי ערב מתוח, שבו יודו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר אזרחים ישראלים בירושלים, נפרסו הבוקר (שישי) יותר מ-5,000 שוטרים ולוחמי מג"ב ברחבי מזרח העיר ובאזור העיר העתיקה במטרה להתמודד עם אלימות מצד מתפרעים. דווקא במצב מורכב כזה אנחנו זקוקים למוסריות. האדם המוסרי איננו רק אדם שעושה פעולות טובות, אלא בעיקר אדם שיש לו תכונות טובות. איזון הוא ההתאמה הרגשית שבין האדם לעולם. אדם זה הוא בעל יכולות תקשורת בינאישית גבוהות מאד: הוא בעל יכולת הקשבה והכלה, מומחה בהעברת מסרים ובעל רישות חברתי עצום.
בני אדם יכולים ליצור את תכונות האופי שלהם באמצעות אימון רב. אישיות מאוזנת היא שאיפת חייו של החותר לשלמות מוסרית, והיא יכולה להיות היצירה הגדולה ביותר של חייו. אדם שזכה לשלמות המידות הוא אדם שהצליח להביא את אישיותו לידי איזון מוחלט, כלומר מידותיו מכוננות אינטראקציה הרמונית בינו לבין המציאות. אדם זה עיצב את הקיימות העצמית שלו דרך מיומנויות התקשורת הבינאישית. אדם זה יודע להגדיר לאור השלמויות הקודמות את ייחודו, והוא מתקשר אותו לסביבה כמו שמתקשרים ומשווקים מותג. תהליך המיתוג אצלו הוא קריטי ומשלים את תהליך הרישות החברתי שהוא מייצר.
"אני עומד על החומה 
עומד מקשיב אל הקולות 
קולות השוק והמהומה 
קריאות רוכלים ועגלות 
הנה הוא קול המואזין 
הנה דינדון הפעמון אבל עלי להאזין 
אם אין שום נפץ של רימון 
אם אין שום נפץ של רימון."
הנקמה מרחיקה ופוגעת באד״ם הנוקם ובאנשים מסביבו. רק הימנעות מוחלטת ממעשי נקם, וכל גילוי אלימות, תייצר אד״ם המחפש אחר האמת, בעזרת דמיונו, ושואף לשלמות מוסרית בהתנהגותו. נקמה היא אירוע קיצוני, חד סטרי, ואנטי מוסרי. היא מרחיקה את הנוקם משלמות המידות.
במקביל, גם צה"ל נערך ביהודה ושומרון ובעוטף ירושלים להפגנות הפלסטינים הצפויות היום על רקע המתיחות בהר הבית. הכוחות ייערכו במוקדי החיכוך והם קיבלו הנחיות לנהוג באיפוק כלפי המפגינים, למעט במקרים שבהם יחושו בסכנת חיים ממשית. גם משטרת ירושלים תגברה את כוחותיה ונפרשה ברחבי העיר, בדגש על גזרת העוטף ועל סמטאות העיר העתיקה והר הבית.
"כן, כן, מי חלם אז בכיתה 
כשלמדנו לדקלם על חומותייך ירושלים 
הפקדתי שומרים 
שיום יגיע ואהיה אחד מהם 
שיום יגיע ואהיה אחד מהם 
שיום יגיע ואהיה אחד מהם." 
חמלה היא מעבר ל״אהבת את רעך כמוך״, במצווה זו מוגדרת אמפטיה: ההזדהות והאהבה של האחר כאילו הוא אני, בחמלה אין שום היגיון או בחירה. זהו רגש ספונטני של התאחדות עם רגש האחר בכדי לעזור, לעשות משהו אקטיבי, ולשים אותו במרכז, לפני, לעשות משהו בשבילו בלי לחשוב על עצמי. להיות שם בשבילו, בצורה מוחלטת, תוך כמעט ביטול עצמי.
לא צריך לכבות שנאה, צריך לייצר שגרת חמלה. שגרת חמלה תהפוך לתרבות שתהפוך אותנו למדינה מוסרית.
"אני עומד על החומה 
רועד מקור ומסתכל הנה שקעה כבר החמה 
שומר מלילה מה מליל אור הירח במלואו 
שוטף חומות ושערים מתי יבוא היום שבו 
לא נזדקק עוד לשומרים 
לא נזדקק עוד לשומרים."

קטעי השיר מתוך: שומר החומות/ מילים: דן אלמגור/ לחן: בני נגרי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה