יום שישי, 1 במאי 2015

מודל לפיתוח אישי מקצועי של אדם על ידי מנהלו או על ידי קולגה /עמית מודל אדרב"ה/ ניר גולן


תפקידו העיקרי של המנהל הוא לפתח ולגדל את אנשיו. הנחת יסוד בניהול אנשים היא שיש "לאהוב" אותם, בכדי לקחת אחריות עליהם ולפתח אותם מקצועית ואישית.
"ותצילנו מקנאת איש מרעהו, ולא יעלה קנאת אדם על ליבנו, ולא קנאתנו על אחרים. אדרבה, תן בליבנו שנראה כל אחד מעלות חברינו ולא חסרונם, ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך, ואל יעלה שום שנאה מאחד על חברו חלילה."
על פי רבי אלימלך מליז'נסק בכדי שנוכל לפתח אדם אישית ומקצועית עלינו לעבור תהליך תפישתי הכולל כמה שלבים:
·      לא לקנא באותו אדם
·      לראות את מעלותיו בלבד
·      לדבר בצורה ישרה
·      לקבל אותו ללא שיפוט או ביקורתיות

אדם: זיהוי מאפייניו, ייחודו של האדם
דרך: הגדרת כיוון, מטרה, מצפן, יעד
ראיית המציאות: עובדות ודוגמאות למיקומו הנוכחי
בנק פתרונות: כלים ואפשרויות העומדים לרשות האדם
ה/אפשרות נבחרת על ידי האדם לביצוע מיידי

שלבי המודל:
אדם:
·      זיהוי היכולת האצורה באותו אדם לאור מאפייניו:
·      מהם יכולותיו וכישוריו
·      מהם מאווייו ורצונותיו
·      מהם הייחוד שלו והערך המוסף שלו

דוגמאות לשאלות לגילוי האדם:
1.   מה אני הכי אוהב בתפקידי?
2.   מה הכי מעניין אותי בתפקידי הנוכחי?
3.   איזו משימה בתפקידי הנוכחי אני הכי אוהב?
4.   מה מרגש אותי?
5.   למה הייתי רוצה להקדיש את רוב זמני בתפקידי?
6.   במה אני טוב במיוחד?
7.   מה התחום שבו יגידו הרשות והמפקחים שלי שאני מצטיין בו?
8.   מה הקולגות שלי יגידו שאני עושה הכי טוב?
9.   איזו ייחודיות אני מביא לארגון?
10.   באיזו צורה אני תורם לסובבים אותי מעבר לארגון?
11.   איזה ערך מוסף אני מביא לסובבים אותי?

דרך:
·      מה הכיוון, הנתיב, המצפן והמטרות
·      המטרה מנוסחת: כהתנהגות מדידה כמותית ואיכותית ותחומה בזמן
·      במידה ואין מטרה קיימת: יש ליצר מטרה חדשה
·      במידה והמטרה אינה מדויקת או רלוונטית יש לנסחה מחדש ולדייק אותה כמותית ואיכותית

דוגמאות לשאלות לזיהוי הדרך:
1.   מה הכיוון אליו אתה שואף להתקדם?
2.   איזו מטרה אתה רוצה להשיג?
3.   מה אתה רוצה להשיג דרך מטרה זו?
4.   איך תהפוך מטרה זו עוד יותר משמעותית עבורך?
5.   איזה ערך מסולם הערכים שלך יכול להילקח בחשבון בהקשר למטרה?
6.   מהן התועלות בעקבות השגת המטרה?

ראיית המציאות:
·      איך אותו אדם רואה את מיקומו היחסי בדרך: האם הוא בכיוון, האם הצליח ומה המרחק שנותר
·      הערכת הביצועים – באיזו מידה הצליח לעמוד במטרה שהוגדרה (פערים או הצלחות)
·      יתכן ויתגלה כי קיימים ביצועים שלא בוצעו בכלל
·      יתכן  ובוצעו אך לא במידה נדרשת
·      במצב של הצלחה מלאה או אפילו הצלחה מעל המצופה ביצועי האדם היו מוצלחים איכות וכמותית
·      בשלב זה יש להשקיע הרבה זמן בשיקוף מבוסס על עובדות על מנת להגיע להסכמה. הדוגמאות צריכות להגיע מהאדם עצמו. אם לא הצלחנו לייצר גישור על הפער בתפיסת המציאות בינינו, אין טעם להמשיך.
·      לא ניתן לעבור לשלב הבא ללא הסכמה!!!

דוגמאות לשאלות לראיית המציאות:
1.   הכין אתה ממוקם היום ביחס למטרה (הצלחה/ פער/ חלקית)?
2.   מה מנע מנך להגיע למטרה זו בעבר?
3.   מה מונע מנך להגיע למטרה זו בהווה?
4.   האם אתה מכיר מישהו אשר כן השיג את המטרה? מה ניתן ללמוד ממנו?
5.   כמה חשוב/ דחוף להשיג מטרה זו כעת?

עד כאן נותח העבר: LOOKING BACK
ומעכשיו מסתכלים קדימה: LOOKING FORWARD

בנק כלים להמשך הדרך:
·      כל האופציות העומדות לרשותו כדי לגשר על הפער או לשמר את ההצלחה
·      יש שתי אפשרויות: שיפור הפערים ושימור הצלחות או שינוי המטרות
·      יכול להיות שלאחר שבוחנים את כל הכיוונים (בשיח ודיאלוג) – חוזרים למטרות ומחדדים אותן.

דוגמאות לשאלות לבנק כלים:
1.   מה יקרה לכשתצליח?
2.   מהם הכלים העומדים לרשותך היום?
3.   על אילו אפשריות עוד לא חשבת?
4.   מה עשו אחרים שיכול לעזור לך?
5.   איך אני יכול לעזור לך להתקדם?
6.   מה אתה יכול לעשות כצעד ראשון?
7.   מה יקרה אם לא תעשה כלום?
8.   מהם המחירים בעקבות אי השגת המטרה?
9.   מה הצליח לעבוד בשבילך בעבר?
10.       מה יכול ללוות ולתמוך בך במהלך?
11.       מה אתה יכול לשנות/ לסלק מסביבתך שמעכב אותך?

האפשרות נבחרת על ידי האדם:
·      מה הוא בוחר כרגע ליישם במיידי
·      בנייה משותפת של תכנית חניכה, עבודה ופיתוח אישי של האדם

דוגמאות לשאלות לבחירת האפשרות על ידי האדם:
1.    מה אתה בוחר לעשות דבר ראשון?
2.    איזה צעד חייב לקרות בכדי להשיג את המטרה?
3.    איזו פעילות תעשה לאחר מכן ומתי?
4.    אילו מכשולים אתה מצפה בדרך ואיך תתמודד עימם?
5.    מי האנשים שיכולים לעזור לך בדרך?
6.    לאילו משאבים אתה זקוק?
7.    האם פתרון זה יניב רווחים מעבר למטרה הספציפית?
8.   אילו שני צעדים אתה יכול לעשות מייד והם ייצרו שינוי גדול במצב?

·      חובה לתעד את התכנית ולבצע עליה מעקב והתאמה בעזרת הפורמט הבא:
o      תאריך:
o      המטרה:
o      בנק הכלים:
o      האפשרות הנבחרת:
o      מדדי ההצלחה:

o      תאריך למעקב:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה