*המודל ללמידה משמעותית*
למידה
משמעותית הוגדרה במערכת החינוך בישראל: "כחינוך שהוא רלוונטי לצורכי הלומד
והחברה, למידה משמעותית המערבת את הלומד, מגבירה עניין והנעה ויוצרת תהליך מעצים
ומהנה ללומד ולמלמד."
"למידה
אמיתית היא הלב של משמעות היות אדם. באמצעות הלמידה אנו יוצרים מחדש את עצמנו. דרך
הלמידה אנו מסוגלים לבצע דברים שלא יכולנו לבצעם. באמצעות הלמידה אנו תופסים באופן
חדש את העולם ואת יחסינו אליו. באמצעות הלמידה אנו מרחיבים את יכולתנו ליצור,
להיות חלק מתהליך החיים של דורנו." Peter M. Senge, The
Fifth Discipline
הגדרת
למידה משמעותית של הלל: ״אם אין אני לי, מי לי? וכשאני לעצמי, מה אני? ואם לא
עכשיו, אימתי? (אבות, פרק א' משנה י"ג): • מן השאלה הראשונה משתמע שלכל אדם
אין תחליף, כל אחד ייחודי- לכל אדם יש את ייחודו ועליו לחפשו. • מן השאלה השנייה
למדים אנו שאם אדם פועל רק לטובתו האישית, בוגד הוא באופיו האנושי- תרומתו
הייחודית לאנושות. • מן השאלה האחרונה משתמע שכל רגע היינו ייחודי, ואי אפשר לשחזר
אותו, ולכן יש למצות את הלמידה המשמעותית הרלוונטית באותו הרגע.
הלמידה
הופכת למהותית בחיים- כדי לחיות צריך ללמוד: long
learning life. המודל
האנתרופוגוגי מיישם את העקרונות- ונותן משמעות לחיים. ניר גולן, מומחה לחנוך
ומנהיגות, פיתח את המודל האנתרופוגוגי (אנתרופוגוגיה: Anthropogogia
/Anthropogogy: מיוונית-
Antropos άνθρωπος פירושו אדם ו-άγω Agoge פירושו מוביל (הובלה)- תורת לימוד האדם: הובלת האדם ללמידה),
המבוסס על ההנחה כי האבחנה בין ילד למבוגר אינה רלוונטית עוד בעידן הדיגיטאלי ויש
להתייחס לכל לומד כאדם ללא התחשבות בגילו. למודל האנתרופוגוגי ללמידה משמעותית
שישה שלבים, המונחים על ידי דיאלוג אותו מוביל המלמד.
תוכן עניינים
שלבי המודל ללמידה משמעותית:[עריכת
קוד מקור | עריכה]
1.
Action ביצוע פעולה
2.
Behavior המשגת ההתנהגות
3.
Norm
הצגת הנורמה
4.
Value
הגדרת הערך הנוסף
5.
Specific Identity גיבוש זהות ייחודית
6.
Teaching לימוד האחר
פירוט שלבי המודל:[עריכת קוד
מקור | עריכה]
1.
Action ביצוע פעולה כמענה לצורך פנימי או חיצוני בפעם הראשונה: זיהוי
ושיקוף הצורך ללומד, בכדי לגרום לו לבצע פעולה אשר לא ביצע בעבר. הלומד מבצע את
הפעולה בפעם הראשונה בעזרת הנחייה (חניכה) מגורם מקצועי. הלומד חווה את תוצאות
הפעולה כמענה לצורך.
•
תוצאת השלב: הסכמה על הצורך לקראת ביצוע הפעולה וביצועה בפעם הראשונה.
2.
Behavior חזרה על ביצוע הפעולה תוך ידיעת התוצאה והמשגת הפעולה להתנהגות:
ביצוע חוזר של הפעולה תוך ציפייה ברורה למדדים כמותיים ואיכותיים, על סמך הניסיון
הקודם. תיאור הפעולה החוזרת והמשגתה להתנהגות הניתנת לשחזור או לשיפור.
•
תוצאת השלב: התנהגות מומשגת ומבוצעת כמצופה.
3.
Norm
הצגת הנורמה -הפיכת ההתנהגות לנורמה: הצגת דפוס ההתנהגות החוזר על עצמו כנורמה.
הנורמה מוגדרת כצפייה להתנהגות עתידית על ידי הלומד או על ידי החברה. נורמה זו
מביאה תועלת ללומד ולסובבים אותו. הנורמה הופכת לדרישה.
•
תוצאת השלב: הבנת הלומד את התועלת והסכמתו לביצוע הנורמה כמצופה.
4.
Value
הגדרת הערך העומד מאחורי הנורמה: הגדרת המשמעות ללומד, ההיגיון מאחורי הנורמה,
התרומה או ההשפעה של הנורמה על הלומד והסביבה. הערך הופך לעקרון מנחה בהפעלת שיקול
דעת בזמן קבלת החלטות. ככל שהערך בעל השפעה רחבה יותר ולטווח הארוך יותר, הוא הופך
להיות משמעותי יותר.
•
תוצאת השלב: הגדרת הערך המנחה את התנהגויות הלומד.
5.
Specific Identity גיבוש זהות אישית ייחודית: הטמעת הערך במכלול הערכים אשר מגדיר את
זהותו הייחודית של הלומד. הערכים באים לידי ביטוי בהתנהגות הלומד ומייצרים זהות
אישית ייחודית. הלומד יודע לתאר את הערך ואופן תרומתו לזהותו ולסובבים אותו.
•
תוצאת השלב: מגובשת זהות ייחודית ללומד.
6.
Teaching לימוד האחר דרך המודל האנתרופוגוגי: לימוד וחניכת האחר על-ידי
הלומד. הלומד הופך למלמד. הלומד משתמש בניסיונו האישי כמודל לחיקוי ומימוש זהותו
הייחודית כמלמד. הוא מיישם את המודל האנתרופוגוגי ללמידה משמעותית על לומד חדש.
•
תוצאת השלב: המשכיות תהליך לימוד המודל האנתרופוגוגי ללמידה משמעותית.
בשלבים
1-4 מתקיים תהליך שיפור יכולת הביצוע- תהליך קבלת החלטות משופר בעקבות: הבנת
הצורך, ביצוע ראשון, הפיכתו להתנהגות מדידה, הבנת הנורמה, זיהוי הערך ואופן השפעתו
הייחודית על קבלת ההחלטות, הבחירה.
בשלבים
4-5 מתבצע תהליך יצירת עצמנו מחדש- הגדרת זהות ייחודית כל פעם מחדש לאור למידת ערך
חדש והטמעתו כחלק מזהותנו הייחודית.
בשלב
החמישי מגובשת תפיסת העולם מחדש- הרחבת יכולת ההשפעה ולקיחת אחריות של הלומד על
עצמו ועל הסובבים אותו.
בשלב
השישי והאחרון הלומד הופך להיות משמעותי- דרך לימוד האחר. בשלב זה ממצה הלומד את
כל כישוריו ומהווה דוגמא אישית ללומד שבא אחריו.
דרך
תהליך הלמידה המתואר במודל, על פי הגישה האנתרופוגוגית Anthropogogy, הלומד חי את חייו ומרחיב את יכולתו ליצור
ולהיות חלק מתהליך החיים של דורנו.
ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]
לקריאה נוספת[עריכת קוד
מקור | עריכה]
·
פיטר
מ.סנג'י, הארגון הלומד,
הוצאת מטר, תרגום מאנגלית: ברוך קורות,תשס"ד 2004
·
דניאל
ה' פינק, מוטיבציה: האמת
המפתיעה על מה שמניע אותנו, הוצאת מטר, תרגום מאנגלית: מרדכי הינוך,
תשע"ב 2012
·
פאול
ואצלאוויק & ג'ון ויקלנד & ריצ'רד פיש, שינוי:
עקרונות של יצירת בעיות ופתירתן, הוצאת ספרית פועלים, תרגום ורדה
רזיאל-ויזלטיר, תשס"ט 2009
·
ויקטור
פראנקל, האדם מחפש משמעות: מבוא
ללוגותרפיה, הוצאת דביר, תרגום: חיים איזק, 1970
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה