יום שלישי, 24 במאי 2016

Zivia Lubetkin as a Brave Leader

צביה לובטקין כמנהיגה אמיצה


למנהיגה אמיצה יש את היכולת להתגבר על פחד או חשש, בכדי לקבל החלטות מושכלות, ולהתנהג בשונה מדעת הרוב או בניגוד לפחדיה האישיים. צביה לובטקין פעלה כחלק ממפקדת הארגון היהודי הלוחם (אי"ל), יחד עם יצחק צוקרמן, מרדכי אנילביץ', ומארק אדלמן אשר לחמה כנגד הנאצים במהלך מרד גטו ורשה.
צביה התגברה על הפחד ממוות, הפחד לאבד את החיים. החיים הם הדבר החשוב ביותר לאדם בעולמו, ולכן הפחד לאבד אותם הוא מנוע למגוון רגשות, מחשבות והתנהגויות. לדעת הרמב"ם הדבר היקר יותר מהחיים היא האמת עצמה. האמת של צביה הייתה ברורה לה לכל אורך דרכה: לשמר את רוחו של העם היהודי ועקרונות התנועה.
עדות מהמרד: "במהלך המרד עוברת לובטקין מבונקר לבונקר, מסכנת את חייה בכל רגע ורגע. כשהמצב מחמיר והגרמנים מעלים באש את בתי הגטו, היא עם הלוחמים אשר מתכנסים במפקדה בבונקר ברחוב מילא 18, כולם מבינים שהמאבק עומד להסתיים. אנילביץ' מתייעץ עם לובטקין, ושולח אותה לבונקר שכן לבקש מבעליו לאפשר ללוחמים לצאת דרכו אל תעלות הביוב ומשם אל מחוץ לגטו". האמת לפי הרמב"ם לא הודפת את הפחד אלא שמה בפסגת השאיפות של האדם משהו שהוא יותר יקר מהחיים שלו. במקביל החיפוש אחר האמת ומציאת האמת משחרר מהפחד כי האמת הופכת את החיים לדבר השני בחשיבותו לאדם. צביה הבינה שחייה ללא אמת אינם משמעותיים ואיכותיים כפי שחשבה ולכן האמת הופכת להיות חשובה יותר.
"למחרת, כשלובטקין חוזרת אל הבונקר במילא 18, היא אינה מוצאת את הפתח", מספרת גוטרמן, "הבונקר פוצץ וחוסל בלילה על ידי הגרמנים. היא מאתרת במקום כמה חברים פצועים, מתעשתת ולוקחת פיקוד על הקבוצה המונה כארבעים לוחמים ואזרחים, ויחד הם יוצאים למסע בתוך תעלות הביוב אל מחוץ לגטו לצד הארי, שם בקצה אמור לחכות להם קאז'יק בן ה-18 שהיה אחד הקשרים של אנטק צוקרמן". כשהאמת נתפשת כחשובה יותר, החיים מקבלים את מיקומם המשני ולכן הפחד לאבד אותם ולמות קטן. ככל שהאמת מוחלטת וגדולה יותר, היא מקטינה יחסית את חשיבות החיים ומקלה על ההתגברות על הפחד לאבד אותם. כך נוצרת צביה כמנהיגה אמיצה יותר, המבינה את תכלית חייה ומוכן לעשות הכל, עד כדי הקרבת חייה בכדי להשיג מטרה נשגבת זו.
"בסופו של יום, כשהפתח של תעלת הביוב בצד השני נפתח וקאז'יק הוציא את האנשים בבגדיהם המטונפים אל משאית שהמתינה, לובטקין סירבה לעלות למשאית עד שובם של שני הצעירים ששלחה לאתר חברים נוספים בגטו". לדעת הרמב"ם האמת מגבירה את הכוחות והתעוזה של החיים, כי היא יותר חשובה מאותם חיים. לכן טוען הרמב"ם שהמנהיגה, מכיוון שהאמת הופכת להיות המנוע של האישיות שלה, שימור האגו, שימור האני שלה, הופך להיות כוח פחות רלוונטי בחיים שלה.
"היא שולפת אקדח למול פניו של קאז'יק, שמתחנן בפניה שתעלה למשאית. "תירי בי", הוא אומר לה. בסופו של דבר היא משתכנעת ועולה למשאית שמובילה אותם לחורשה בפאתי ורשה. כעבור יומיים חובר אליה צוקרמן השרוי במצב נפשי קשה לאחר שנודע לו שכל חבריו נהרגו במרד". 
הפרדוקס העולמי מקדש רק את החיים ומתרגם אותם על פי התפישה הקפיטליסטית לכסף, ליתר דיוק אשליית נצחיות ואי-מורטאלטי דרך הכסף והטכנולוגיה. במקום לחפש את האמת יש חיפוש אחר מנגנונים מאריכי חיים המנסים להפוך את האדם לאלמותי. נוצר עולם מאד מבוהל ומפחד שלא יודע מה האמת שלו והוא אף אינו מחפש אותה, עולם שלא מעז. אנו זקוקים היום נואשות למנהיגה אמיצה כמו צביה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה