תקשורת בינאישית
בוואטסאפ וברשתות החברתיות על פי מודל ״מנחים ביחסים״
מודל "מנחים
ביחסים"/ PIR model Position in Relationships
צמח מתוך הניסיון
בשטח, ולכן הוא פרקטי ובר-יישום מיידי בכל תחום- בקשר עם בני המשפחה, בקשר עם
חברים ובקשרים במקום העבודה דרך הרשתות החברתיות השונות.
מודל "מנחים
ביחסים" פותח ע"י ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות.
מטרת המודל לשפר
הובלת כל אינטראקציה בין-אישית למקסימום השגת המטרות במינימום אנרגיה או השקעה.
בפוסט זה ינותחו אינטראקציות
מילוליות של הורי כיתה דרך הוואטסאפ.
ניתוח זה אמור להקל
על הובלת השיח בין ההורים והתייחסות המורים בהתאם.
מושגי יסוד במודל:
״פעולה״- כל
אינטראקציה בין שני אנשים או יותר.
לכל פעולה יש סיבה:
לתת מענה לצורך של אחד הצדדים או יותר, להשיג פתרון או כל מטרה מוגדרת אחרת.
״מנח״- מיקום יחסי של
כל אחד מהצדדים במהלך פעולה. המיקום היחסי הוא קבוע או משתנה במהלך פעולה.
מטרת כל פעולה להשיג
מקסימום הצלחה במינימום אנרגיה דרך התמקמות במנח המתאים ביותר לכך.
קיימים 4 סוגי מנחים;
״מנח עליון״- ממקם את
עצמו יחסית מעל הצד השני, מטרתו להשיג שליטה על הצד השני דרך יצירת תלות של הצד
השני בו.
״מנח אמצעי״- ממקם את
עצמו באותו גובה יחסית לצד השני. שם את הצלחת הפעולה במרכז ולכן רואה את שני
הצדדים שותפים לפעולה מאותו מיקום יחסי.
״מנח תחתון״- ממקם את
עצמו יחסית מתחת לצד השני. מנסה להשיג מענה לצרכיו בעזרת הצד השני, תלוי בו.
״מנח עצמי״- מחובר
וקשוב לצרכיו האישיים ללא התייחסות למיקום היחסי של הצד השני.
קיימים 4 תתי מנחים:
״מנח עליון ביקורתי״-
מנסה להשיג שליטה על הצד השני דרך העברת ביקורת והצגת הדברים שעל הצד השני לשפר.
״מנח עליון תומך״-
מנסה להשיג שליטה על הצד השני דרך תמיכה והצגת הדברים שעל הצד השני לשמר.
״מנח תחתון צייתן״-
מנסה להשיג מענה לצרכיו בעזרת הצד השני תוך כדי ציות והסכמה לכל דבריו.
״מנח תחתון מרדן״-
מנסה להשיג מענה לצרכיו מהצד השני, דרך מרדנות ואי הסכמה.
דוגמאות ליישום המודל
בשיח הורים בוואטסאפ:
"מה הבעיה לשנות
תאריך ולא לפגוע באף אחד. מה זה השטויות האלה שהם יחוו את זה בבית כל אמא רוצה
שהילד ישתתף."
ניתוח: מנח תחתון
מרדן
"אני חושבת
שבקשה כזו הייתה צריכה להיעשות מולנו באופן פרטי ולא תוך לחץ חברתי בפני כל
ההורים. בכל מקרה, הודעתי לרחל כבר לפני שעה שאין לי בעיה שהפעילות תתקיים בזמן
התחרות."
ניתוח: מנח עליון
ביקורתי
בשני המקרים ניסוח מ"מנח
אמצעי" היה מקל על השיח ומונע בזבוז אנרגיה.
על פי המודל קיימים 3
סוגי יחסים:
״יחס מאוזן״- סוג
המנח שאליו פניתי במהלך פעולה הוא סוג המנח או תת המנח אשר חזר אלי בתגובה.
״יחס בלתי מאוזן״-
סוג המנח שחזר אלי במהלך פעולה שונה מסוג המנח או תת המנח אליו פניתי.
״יחס כפול״- המסר
המילולי, שפת הגוף והאינטונציה אינם בהלימה, אינם יוצאים מאותו מנח: כל אחד
מהמסרים מגיע ממנח אחר.
עוד ציטוטים של הורי
כיתה אחת:
"תודה
שוב... שבוע טוב
וועד הכיתה השנה
יעמוד על סכום של 100 שח.
אנא- דאגו להעביר
ליעל או לאורית.
כמו כן - אנו
מעוניינים לערוך לילדים מסיבת חנוכה בערב.
האם יש לאחד ההורים
בבניין מועדון שנוכל לקיים את המסיבה?
מדובר כמובן על השבוע
של חנוכה... מסיבה שתיערך כשעתיים בערב."
ניתוח:
שוב- מנח עליון
ביקורתי
אנא דאגו- מנח עליון
ביקורתי
אנו מעוניינים- מנח
אמצעי
"מסכימה לגמרי!
חלק מהבנות עוד בחוג, כשמאיה תחזור אבדוק איתה, ואם זה כמו שמתואר זה ממש לא בסדר.
גם כך היו בלחץ מהמבחן במדעים."
ניתוח: מנח
עליון ביקורתי
"2 מבחנים זה לא
לעניין!
ואם אבדו לה המבחנים
היא אמורה לתת תאריך חדש."
ניתוח: מנח עליון
ביקורתי
"זה לא מקובל
שני מבחנים ביום ללא ידיעה."
ניתוח: מנח עליון
ביקורתי
"אני לא
מבין
בכיתה יש כמה
קבוצות
כל מי שרוצה להזמין
אפשר
אין בעיה אבל אפשר
לעשות את זה בצנעה
ואני אשמח למי שמוזמן
לא ללכת
אלה לשלם בכספו
האישי
כי אנחנו מתאמצים כבר
חמש שנים לאחד את הכיתה ולא לנתק את הקבוצה
תחשבו בהגיון במקום
לאחד אנחנו עושים באלאגן בכיתה."
ניתוח: מנח עליון
ביקורתי
"500 ש"ח
להשכרה
הרעיון היה לעשות
גיבוש לכיתה.
התקציב שלנו ממש מועט
כפי שאתה יודע, לכן רצינו מועדון בבניין לחסוך את העלויות."
ניתוח: מנח אמצעי
"בוקר טוב
האם אתם רוצים לקבוע
שבוע הבא קטיף פומליות ?
זה לא הקטיף כמו
המפגש שבת חמימה וגיבוש לכיתה כולל ארוחת בוקר
נחשוב טוב יהיה
טוב
אם תהיה הענות אז
נקבע."
ניתוח: מנח אמצעי
"בוקר טוב. ...
אנו צריכים את עזרת ההורים למסיבת חנוכה..
מאחר ואין הענות לגבי
מועדון בבניין.. האם מכירים מקומות שניתן לשכור בעלות סמלית?
אנו מאוד משתדלים
לעשות פעילות משותפת לילדים- אולם לא ניתן לבצע זאת ללא עזרה מההורים."
ניתוח: מנח אמצעי
משולב עם מנח עליון ביקורתי
"היי לכולם, מי
שצילם הטקס הבוקר תמונות ווידאו יוכל לשלוח בבקשה לקבוצה מכיוון שלא הייתה לי
סוללה, דפנה שלחת תמונה של קרין ולא וידאו, ליאורה תוכלי לשלוח מה שצילמת?? תודה
מראש"
ניתוח: מנח אמצעי
משולב עם עליון ביקורתי
"באיזה שעה
השיעור עם מד-הזוית?
אם זה אחרי הפסקת
אוכל אין לי בעיה לקפוץ לקנות גם לכן, אני צריכה גם ככה לקנות ליעל."
ניתוח:
מנח אמצעי משולב עם תחתון צייתן
עקרונות המודל ניתנים ליישום בכל אינטראקציה
כתובה. יש להימנע מפרשנות ולהוסיף לטקסט אינטונציה או שפת גוף אשר אינם בטקסט
עצמו. השאיפה למילוי צרכים במינימום השקעה ובמקסימום תוצאות, דרך התמקמות
במנח, בהתאם למטרת הפעולה ולמיקומו של האדם שמולנו בפעולה.
מידת הצלחת הפעולה
תלויה בשילוב בין מידת השקעה למידת השגת המטרה. מטרת כל אדם להשיג בפעולה מקסימום
הצלחה במינימום השקעת אנרגיה.
מודל "מנחים
ביחסים" משמש אותנו באבחון מצבים ומקנה לנו כלים להתמודדות טובה יותר בפעולות
השונות באינטראקציה בינאישית. עלינו לזהות מה מטרת הפעולה, ומה המנח הנכון ביותר
להשגתה במינימום אנרגיה.
מתוך הספר:
מנהל בראש/ מיומנויות
ניהול על פי מודל "מנחים ביחסים" הוצאת ספרים ״אוריון״ 2015
"Manager Mindset"
Golan Nir
Managerial skills
based on the model Positions in Relationships
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה