ניתוח אירוע סינכרוני הוא מופע מנהיגותי ללמידה ממדרגה ראשונה:
מוביל האירוע עוצר ומקיים בעזרת הקבוצה תהליך למידה משמעותי
אונליין/ מסונכרן, אשר בעקבותיו ימשיך להוביל את האירוע בהצלחה.
העצירה היא למטרת למידה והפקת לקחים והיא קריטית למעבר ממיקום
מגיב- מקום בו האירוע מתנהל מעצמו ("כיבוי שרפות"), למיקום יוזם- הובלת
האירוע.
מטרות הניתוח:
מתן כלים להובלת האירוע הנוכחי (מנהיגות סינכרונית)
תהליך למידה והפקת לקחים של כל המשתתפים לאירועים הבאים
שלבים:
1.
הצגת הכללים
2.
פירוט האירוע
3.
סבב שאלות
4.
סבב פתרונות
5.
בחירת הפתרון
6.
סיכום משמעותי
1.
הצגת הכללים:
· הצגת מטרות ניתוח האירוע הסינכרוני.
· הצגת המבנה, השלבים ומשכם.
· הכללים- בכל שלב לכל אחד יהיה תפקיד
והוא ישתנה בין השלבים. המנחה יסביר את הכללים לפני כל שלב.
· יש להקפיד על כללי המשחק להשגת המטרות
במלואן.
2.
פירוט האירוע:
· בחירת אירוע סינכרוני ותיחום הניתוח
בגבולות זמן ברורים.
· הנחייה למשתתפים לא לקטוע רצף התיאור
ולרשום לעצמם שאלות אינפורמטיביות בלבד.
· תיעוד מקרה: רק הגורם הרלוונטי מתאר
בצורה עובדתית את אשר קרה בתחום גבול הזמן הנבחר, תוך כדי תיעוד דבריו על הלוח.
ניתן להוסיף בהערות שוליים אינפורמציה מחוץ לזמן שתוחם לניתוח, שרלוונטית להבנת
האירוע ומשמעותו.
· יש לתעד את האירוע כפרוטוקול, תרחיש
או תרשים, אשר מראה את השתלשלות האירועים על ציר הזמן.
· ישנה חשיבות רבה לרצף ולפרופורציות
הזמן/ המשך של כל שלב באירוע.
· יש לבצע תיעוד "רזה" אך רלוונטי כדי
לעזור למתאר ולמשתתפים בתהליך הלמידה.
· יש להקפיד שהמשתתפים האחרים רק רושמים
שאלות ולא קוטעים את רצף התיאור. רק המנחה יכול מידי פעם לברר מידע אשר לא ניתן
בצורה מדויקת או לכוון ליצירת תיעוד רציף ולא קטוע או מדלג.
3.
סבב שאלות אינפורמטיביות בלבד מהמשתתפים:
· כל משתתף שואל שאלות מידע בלבד
הרלוונטיות להבנת האירוע.
· יש להימנע משאילת שאלות המכילות בתוכן
ביקורת או נקיטת עמדה על האירוע ואופן ניהולו.
4.
סבב פתרונות מהמשתתפים:
· כל משתתף מעלה פתרון או רעיון לפעולה
שיש לנקוט כרגע, בכדי להמשיך ולהוביל את האירוע.
· כל פתרון נרשם על הלוח ללא שיפוט.
· יש להקפיד לא לתת משוב או ביקורת על
אופן הובלת האירוע עד כה.
· אין המטרה לבצע תחקיר או משוב על אופן
הובלת האירוע אלא למידה למטרת שיפור מתמיד.
5.
שלב בחירת הפתרון:
· מוביל האירוע/ הגורם המתאר, בוחר את
הפתרון או סט הפעולות אותם הוא הולך לבצע, הוא מפרט את מעשיו בטווח המיידי ובטווח
הארוך.
6.
סבב סיכום משמעותי:
· סבב בו כל אחד מן המשתתפים מתאר במשפט
את תהליך הלמידה אשר חווה: משהו משמעותי אחד שהוא הולך ליישם בעקבות ניתוח האירוע
"המתגלגל"/ סינכרוני שבוצע.
יש להימנע מדיונים!
דיון לימודי הוא שיטת למידה שונה מניתוח אירוע. יש לקחת בחשבון
כי שיטת הדיון הלימודי דורשת מיומנויות הנחייה שונות ויכולה להסיט את ניתוח האירוע
מהמיקוד שלו ומהמשך המתוכנן.
הערה:
בצוות או קבוצה עצמאית, ניתן לבצע את המודל ללא צורך במנחה חיצוני. אחד מחברי
הקבוצה, כל אחד בתורו, יכול להוביל את הניתוח.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה