יום חמישי, 28 בינואר 2016

Flexibility in teaching


מה תלמד? מודל מארגן לגמישות פדגוגית 

מודל "מה תלמד" פותח על-ידי ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, בעקבות הנחייה של משרד החינוך לקיים למידה משמעותית בגמישות פדגוגית. המודל מארגן ומציע מגוון של שישה מרחבים המאפשרים גמישות.
למידה מגוונת, מתוכננת לפי ששת הממדים, תוך שימוש בכולם בו זמנית בכל מופע למידה. בזכות התכולה המגוונת של כל ממד, כל צירוף יוצר למידה חדשה, מעניינת ומסקרת ללומד ותורם ללמידה המשמעותית. כלי זה רלוונטי לתכנון הלמידה אך גם במהלכה, ומשמש ככלי למענה לפער במידת השגת המטרות בזמן ההוראה עצמה. במידה ומזהה המורה, אי התאמה באחד הממדים (בין מה שתוכנן לבין תהליך הלמידה המבוצע בפועל), עליו לשנות ולהתאים תוך כדי את הגורם הרלוונטי מאותו ממד (מודל RTG). לעתים צירוף הממדים גורם למורכבות הפוגעת בתהליך הלמידה.

מודל "מה תלמד" מאגד את ששת מרחבי גמישות ללמידה משמעותית:
משך- ארגון הזמן/ משך 
הערכה מגוונת- גיוון בדרכי הערכה  
תכנית לימודים- ארגון התכנים בתכנית הלימודים במבנים שונים  
לומדים- ארגון הלומדים  
מרחבי למידה- ארגון מרחבי הלמידה  
דרכי הוראה- גיוון בדרכי הוראה-למידה

משך:
גיוון במשך הלמידה, שבירת משך השיעור הקלאסי של 45 דקות, ביטול הצלצול בכיתה, יצירת גמישות במשך לפי התוכן והתהליך או הצרכים האישיים של כל לומד, פריסת הלמידה לאורך שבוע, חודש, מחצית. אפשרות לקיים למידה גם בשעות אחה"צ והערב.
הדגש הוא על משך ולא על זמן: משך מציין תהליך וזמן מדד כמותי. יש להקפיד על תכנון יעיל וממוקד של המשך, לאפשר גמישות המאפשרת בחירה וניהול למידה מותאם צורכי לומד.
הערכה מגוונת:
ככל שיהיה גיוון רב יותר בשיטות ובכלי הערכה, תהליך הלמידה יהיה מותאם יותר ללומד. לכל לומד מאפייני למידה שונים, והערכת למידה המותאמת למאפייניו, מייצרת תהליך למידה איכותי יותר. הערכה מגוונת מייצרת ערך נוסף ללומד, גורמת למעורבותו בתהליך הערכה והופכת להיות יותר רלוונטית. הערכה מעצבת, דינמית, גמישה ומתמשכת אפקטיבית יותר. עליה להיות מתועדת, מבוססת נתונים, ומשלבת מגוון כלי הערכה בו-זמנית. ניתן להשתמש בתלקיט, בוחן/ דפי עבודה, משוב מאתגר, פורטפוליו, יצירת דגם או פסל, חידון, משחק, לומדה, קהוט וסרטון המציג את תוצרי הלמידה. 
תכנית לימודים מגוונת:
מאפשרת בחירה דרך מעגלי הרחבה והעמקה. היא יכולה לשלב תחומי דעת שונים, אשכולות ממגוון מקצועות, לייצר מבנה בין תחומי, להבנות סביב יסודות מארגנים שונים אך בעיקר להיות גמישה ומבוססת "סילבוס מקשיב": מותאם למאפייני ולצורכי הלומד.
לומדים:
המטרה לארגן את הלומדים בהתאם למטרות הלמידה. ניתן לארגן את הלומדים במגוון תצורות החל מזוג, שלשה, ג'יקסו, חברותא, למידה וירטואלית רבת משתתפים מקומית וגלובלית. המגוון בא לידי ביטוי בקבוצות הגיל: דו או רב-גילית, קבוצות על-פי תחומי עניין, שילוב כיתות למרחב לומדים אחד. 
מרחבים:
כיום בעזרת עזרי למידה דיגיטליים ניידים, ניתן ללמוד כמעט בכל מקום ללא הגבלה טכנולוגית. כל מקום בבית הספר כולל החצר והגינה, ברשת למידה כיתתית, בית-ספרית, משולבת אקדמיה וגלובלית. למידה מחוץ לביה"ס, בכל מרחב למידה אפשרי, הרלוונטי לתחום הדעת או לתפקודי הלומד, מזמן התנסות מגוונת ומאתגרת המאפשרת בחירה, חקר וגילוי.  
דרכי הוראה:
גיוון בדרכי ההוראה מייצר עניין, מעורבות וסקרנות ללומד: חקר, חברותא, חידון, סרטון, מצגת, הצגה/ מחזה, דגם או פסל, שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות.

השימוש במודל "מה תלמד" מאפשר בו זמנית, בכל מופע למידה, ליצר גמישות פדגוגית, בזכות התכולה הרבה של כל מימד. כל צירוף יוצר למידה חדשה, מעניינת ומסקרת ללומד ויתרום ללמידה המשמעותית. כלי זה רלוונטי גם במהלך תהליך הלמידה ומשמש ככלי למענה לפער במידת השגת המטרות בזמן ההוראה עצמה. במידה ומגלה המורה אי התאמה באחד הממדים בין מה שתוכנן לבין תהליך הלמידה המבוצע בפועל, עליו לשנות ולהתאים תוך בחירה מחדש את הגורם הרלוונטי מאותו מימד. בסוף תהליך הלמידה משמש המודל לתחקור הצלחות ולשחזורן: צירוף ממדים מוצלח, או שינוי מוצלח בהרכב הממדים, יתועד ויהפוך לתורת הוראה בהמשך. מודל זה משמש בסיס לקהילה מקצועית לומדת בנושא ממדי הגמישות הפדגוגית. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה