יום שלישי, 14 ביולי 2015

HUB חינוכי חדשנות בעולם המנהיגות החינוכית


מנהיגות חינוכית סינכרונית היא הדור הבא של המנהיגות החינוכית בעידן הדיגיטאלי. מנהיגות זו מובילה תהליכי למידה וחדשנות, תוך שימוש בטכנולוגיות דיגיטאליות מתקדמות המתקיימות בHUB חינוכי, המתכלל ומוביל את כל תהליכי הלמידה שבאחריותו.
ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, פיתח את המודל בהתבסס על סגנונות המנהיגות של גולמן ומאפייני הלמידה הדיגיטאלית של המאה ה21.
מודל זה חדשני, עתידי ומתווה כיוון דרך חדש בעולם המנהיגות.

מנהיגות חינוכית סינכרונית
Synchronous Educational leadership
מנהיגות חינוכית סינכרונית:
פירוש המילה סינכרוני: syn- עם, chronos- זמן. מנהיגות חינוכית סינכרונית היא מנהיגות מותאמת זמן וצורכי לומד על פי מאפייני דור המילניום.
בעקבות המציאות המשתנה באופן מתמיד, על המנהיג החינוכי העכשווי להיות מסונכרן עם המציאות החינוכית אותה הוא אמור להוביל. מנהיגות חינוכית סינכרונית היא מנהיגות המבוצעת בו-זמנית ומתואמת בזמנים עם השינוי המתרחש בו בעת. מנהיגות חינוכית סינכרונית קשורה לתהליכי למידה בנקודת זמן מסוימת ולא להיסטוריה שלהם.

מודל HUB חינוכי:
הHub חינוכי הוא מרחב פעילות לקהילה הלומדת, ללמידה Online ולשגרת חדשנות חינוכית: כל בית ספר המעוניין לאמץ שגרה קיימת או לייצר חדשה, יבצע זאת דרך הHub. מנהל בית הספר והצוות המוביל יקבלו לאורך כל התהליך תמיכה מהקהילה הלומדת, מהלמידה Online, במפגשי 1:1 פרונטאליים או א-סינכרוניים עם מומחים, וייעוץ בבית הספר עצמו.

יחודו של המנהיג הסינכרוני: 
בונה את החזון החינוכי שלו בהתאמה ובשילוב ראייה גלובאלית סינכרונית עם יצירתיות ופתרון בעיות. 
הוא מוביל צוות חינוכי תוך הקפדה על תקשורת בינאישית, יוזמה ואומץ.
ייחודו בשילוב בין הראייה החינוכית הסינכרונית הגלובאלית ותפיסתו כחלק מצוות.

פירוט שלבי הקמת הHUB:
בשלב הראשון נוצרת קהילה לומדת: מנהלים מייצרים תשתית תרבותית של שיח חינוכי בנושא חדשנות. כל מנהל מזהה את הצורך הייעודי שלו בחדשנות בחינוך.
בשלב הבא מפותח התהליך החינוכי שיוטמע בכל מוסד חינוך. התהליך יפותח וילמד דרך מתודולוגית הdesign thinking בשיטת למידה Online. תוקם תשתית טכנולוגית ללמידה online אשר תשמש את קהילת אנשי החינוך.
בשלב השלישי מוקם התהליך כשגרת חדשנות על Dashboard בHUB. מסך זה מייצג את סטאטוס התהליך המוטמע בכל בית ספר בOnline.
בעזרת הhub מתקיים תהליך ההטמעה של שגרת החדשנות (בליווי מומחי תוכן הנותנים תמיכה דרך הקהילה, הלמידה Online, מפגשי אחד על אחד וליווי בשטח).
בתום שלב ההטמעה, הופכת שגרת החדשנות לתרבות שחוזרת על עצמה כשגרה, בכל מוסדות החינוך. תהליכי חדשנות מוצלחים יוצעו למוסדות חינוך אחרים.
ה HUB החינוכי משמש כמרכז תמיכה, בקרה ותיעוד לכל תהליכי החדשנות בחינוך ובכך מייצר שפה ומודלים אחידים ליצירת תרבות של שגרת חדשנות. בעזרתו מנהל בית הספר ומנהל הHUB החינוכי הופכים למנהיגים חינוכיים סינכרוניים.


7 כישורים למנהיג חינוכי הסינכרוני:
1. בעל תודעה דיגיטאלית- בעל שליטה בכל המדיות הדיגיטליות, הרשתות החברתיות והפלטפורמות השונות. משתמש בצורה מושכלת בכל הכלים הדיגיטאליים להנהגה ולהובלה. תופש את המדיה כמסר ומשתמש במדיה המתאימה לבניית החזון שלו ולהפצתו.  
2. מוביל דרך שיתוף פעולה- מחלק תפקידים בצוות, בעל מיומנויות עבודת צוות. מקפיד על הדדיות (reciprocity), השפעה והנעת אנשים בצוות. המנהיג החינוכי הסינכרוני מוביל בזכות הכריזמה האישית שלו וראייתו כשותף וחלק מצוות.
3. בעל כישורי תקשורת- מודע לכוחה של תקשורת ההמונים. מיומן בניסוח מסר, תקשורת בינאישית גלובאלית, טכניקות שכנוע, טיפול בהתנגדויות, גישור והתמודדות עם קונפליקטים. משתמש בכל הכלים הדיגיטאליים לתיקשור מסריו וברשתות החברתיות השונות להובלת אנשיו.
4. בעל תודעה גלובלית- רואה תהליכי חינוך חוצי עולם, מזהה מגמות גלובליות, מבין את המורכבות הבין-תרבותית ובעל יכולת עבודה בסביבה גלובלית (פערי זמן, ניהול מרחוק, שונות תרבותית: סבלנות וסובלנות).
5. מומחה בפתרון בעיות- בקיא במיומנויות תחקיר, PDCA, בעל חשיבה מונעת ויוזמת. על המנהיג החינוכי הסינכרוני להוביל תהליכי למידה והפקת לקחים אונליין בראייה חינוכית מתכללת, רק כך יוכל לבצע את ההתאמה/ הסנכרון למצב הקיים.
6. יצירתי- בעל חשיבה אינטגרטיבית מקורית ייחודית ללא גבולות, מלווה באומץ רב ללכת בשונה ובניגוד לפחדיו האישיים ולדעות מסביבו. מנהיג שיוצר משהו ביוזמתו ובכוונה תחילה.
7. בעל מחשבה ביקורתית- מטיל ספק בכל נתון או דעה למטרת למידה וחדשנות. מוביל בצורה זו חדשנות: הפקת דבר מה חדש, או משפר, או שני הדברים גם יחד מכל מצב נתון.
דרך החדשנות הוא מביא תועלת חינוכית גלובאלית לעולם.

המנהיגות החינוכית הסינכרונית פותחה בעקבות המציאות המשתנה באופן מתמיד, על המנהיג החינוכי העכשווי להיות מסונכרן עם המציאות החינוכית אותה הוא מוביל בעזרת ודרך הHUB החינוכי. מנהיגות חינוכית סינכרונית היא מנהיגות המבוצעת בו-זמנית ומתואמת בזמנים עם השינוי התרבותי המתרחש בו בעת.
המנהיגות החינוכית הסינכרונית מובילה דרך החינוך יצירת התרבות החדשה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה