"אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך. ודא שמחשבותיך
נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות."/ רבי נחמן מברסלב (מתוך ״הכסא הריק״)
בכדי לבנות את הכסא המקצועי שלי, עלי לקום מכיסאי הנוכחי (לקחת
אחריות על הפיתוח המקצועי שלי) ולבחור את המקום הבא של מחשבותיי המקצועיות. אדם
אשר לא זז מכיסאו ועובר לכסא הבא, לא מתחדש מקצועית ונשאר מאחור.
- מודל זה הותאם לפיתוח מקצועי של עובדי הוראה בשיתוף צוות הפיתוח המקצועי של מחוז תל-אביב
מודל
זה מתבסס על מודל "דע את הרווח" "Mind the Gap":
1. זהה את הפער/ הצורך/ האזור ולמד אותו.
2. חפש את
ההתנהגות: כלי או מודל רלוונטי והפעל אותו, בצע רפלקציה על אופן הביצוע (מדדים
כמותיים ואיכותיים).
3. הפוך את
ההתנהגות לנורמה- בסס מקורות אקדמיים נוספים להתנהגות המקצועית הנלמדת. אקדמיזציה
של ההתנהגות לנורמה מקצועית.
4. מצא את הערך:
הקוד האתי המקצועי העומד מאחורי הנורמה.
5. מקם את הערך
בסולם הערכים המקצועי שלך, עצב מחדש את הזהות המקצועית שלך.
6. למד את האחר:
תעד את תהליך הלמידה המקצועי שעברת ואת תוצריו במאמר או הכשרת עמיתים.
שלבים בבניית הכסא המקצועי של עו"ה (עובד הוראה):
שלב ראשון:
זיהוי הפער: יש להשתמש בארבעת הכלים העומדים לרשות עו"ה
בכדי לזהות את הפער המקצועי או כיוון ההתקדמות שלו: Mind My Gap.
הזיהוי יעשה דרך:
1.
מודעות עצמית- עו"ה רואה ומזהה בעצמו, כיוון חדש, אתגרים
ופערים מקצועיים, חינוכיים ותוכניים.
2.
משוב תלמידים- הקשבה למשוב התלמידים במהלך תהליך הלמידה, המשוב
יכול להיות פורמאלי כחלק מהערכת לומדים ולא פורמאלי בשיח עם התלמיד או עם ההורים.
3.
משוב עמיתים- כתוצאה מתצפית עמיתים או שיח עמיתים מקצועי, מקבל
עו"ה משוב מחבריו למקצוע.
4.
הערכת מנהל- כחלק משגרת ניהול בו מוערך עו"ה על ביצועיו
על-ידי מנהליו.
כל ערוץ זיהוי יעזור בבניית רגלי הכסא. ככל שישתמש ביותר ערוצי
הערכה ומשוב, הכסא יהיה יותר יציב: מינימום 3 רגליים- 3 ערוצי הערכה וזיהוי.
שלב שני ושלישי:
בניית המושב: המושב הוא הבסיס המקצועי שנותן מענה לצורך שזוהה
בשלב הקודם. הוא נשען על הרגליים ומחבר ביניהן. הפיתוח מקצועי מותאם לצורך שזוהה,
הוא משלב פרקטיקה ואקדמיה: התנסות מעשית ולמידת שטח. עיקר תכולתו לימוד מודלים
ותיאוריות להכרת הנורמה המקצועית בנושא. הלמידה מחייבת תרגול ויישום מעשי בשטח.
שלב רביעי:
לכאורה ניתן היה לסיים את בניית הכסא המקצועי בשלב זה. ניתן
מענה לצורך שזוהה בשלב הראשון.
מומלץ לא להסתפק בכסא ללא משענת גב. משענת הגב חשובה ליציבה
הנכונה בזמן הישיבה על הכסא.
בניית משענת הגב: זיהוי הערך, הקוד האתי העומד מאחורי הנורמה.
בשלב זה לומד ומבין עו"ה מהו הערך המקצועי, הקוד האתי העומד מאחורי הפתרון
שרכש בשלב הקודם. ערך זה מהווה כלי משמעותי בתהליך קבלת ההחלטות המקצועי של עו"ה
ולכן חשוב להבינו עד ליסוד ולתרגל את אופן השימוש בו בעזרת דילמות.
שלב חמישי:
עכשיו לכשהכסא מוכן, יכול עו"ה לשבת עליו בנחת:
ישיבה על הכסא המקצועי החדש של עו"ה: הפיכת הערך לחלק
מהזהות המקצועית תוך דיוק הייחוד המקצועי של עו"ה. בשלב זה מעוצבת מחדש זהותו
המקצועית של עו"ה. הוא ממקם את הערך החדש בסולם ערכיו המקצועי, מבליט ומדייק
את ייחודו המקצועי- מה הערך המוסף המקצועי הייחודי שלו.
שלב שישי:
בשלב האחרון מלווה ומדריך עו"ה, עו"ה אחר בתהליך:
עוזר לו לקום מכיסאו, לזהות את צרכיו ולבנות את הכסא המקצועי האישי שלו. עו"ה
המדריך, מהווה דוגמא אישית מקצועית לעו"ה אחר בכל שלבי בניית הכסא. תהליך
חניכה זה ולימוד האחר משפרים את מקצועיותו של עו"ה המדריך. שלב זה הוא
אופציונאלי ותלוי במאפייני עו"ה המדריך ובשאיפותיו ללמד עו"ה אחר.
נושא הפיתוח
המקצועי של עו"ה הפך להיות צורך השעה בעקבות הטמעת נושא הגמישות הפדגוגית. קיים
צורך ביצירת מודל ושפה אחידה בנושא.
שני יתרונות
בולטים לשימוש במודל:
התאמה אישית
למאפייני עו"ה בתוכן, בשיטה ובקצב הלמידה.
יצירת שגרת
למידה לאורך זמן: המודל הופך להיות אורח חיים.
לכל עו"ה מסלול כסאות מקצועיים אישי אין סופי: ייחודי
ומותאם למאפייניו וצרכיו long
learning life.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה