מודל SIL (Significant Individual Learning model) שפותח על ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, הותאם
לתהליך הלמידה המתקיים במוזיאון היכל שלמה. התאמה זו באה בעקבות שיח עם צוות
המוזיאון ויצרה מודל ייחודי וחדש העומד בפני עצמו:
מודל
ללמידה מבוססת חפץ-ערך/ ניר גולן
OVBL:
OBJECT-VALUE BASED LEARNING
למודל
שתי הנחות יסוד:
· חפץ מלווה תהליך למידה
· חפץ מוזיאלי טומן בחובו ערך
החיבור
בין חפץ-למידה לחפץ מוזיאלי-ערך, יצר את המודל:
למידה
מבוססת חפץ-ערך (OVBL): חפץ מלווה למידה שטמון בתוכה
ערך.
מטרת
המודל:
להפוך
את מחסן המוצגים במוזיאון למחסן הערכים אצל הלומד.
פירוט שלבי
המודל ללמידה מבוססת חפץ-ערך:
1. Action בחירה ראשונית של החפץ והבנת
הצורך: שאלת הלמה?
2. Behavior בחירה חוזרת בחפץ בהקשר לאופן
השימוש בו: שאלת המי? מתי? והאיך?
3. Norm הצגת הנורמה: שאלת מאין? איפה?
מול מי?
4. Value הגדרת הערך מאחורי החפץ: שאלת
המשמעות מאחורי?
5. Specific
Identity גיבוש זהות
ייחודית: שאלת הלאן?
6. Teaching לימוד האחר: איך משתמשים במודל OVBL?
פירוט
שלבי המודל:
1. Action בחירת החפץ
מטרת
השלב לברר על איזה צורך עונה החפץ ומהו הצורך של הלומד.
זיהוי
ושיקוף הצורך ללומד, בכדי לגרום לו לבחור בחפץ בפעם הראשונה. הלומד מזהה את הצורך
האישי שלו דרך זיהוי הצורך העומד מאחורי החפץ בפעם הראשונה בעזרת הנחייה (חניכה)
מגורם מקצועי. הלומד חווה את החפץ כמענה לצורך. השאלה היא שאלת הלמה?
• תוצאת
השלב: הסכמה על החפץ והצורך העומד מאחוריו ומאחורי הבחירה.
2. Behavior חזרה על הבחירה תוך לימוד אופן
השימוש בחפץ והמשגת הפעולה להתנהגות
ביצוע
חוזר של הבחירה בחפץ תוך הבנה מעמיקה של המענה שהחפץ נותן לצורך, על סמך הבחירה
והגדרת הצורך בשלב הAction. תיאור אופן השימוש בחפץ והמשגתו להתנהגות. מענה על שאלת מי משתמש
בו? מתי משתמש בו? באיזה אופן?
•
תוצאת השלב: אופן השימוש בחפץ מומשג כהתנהגות מצופה.
3. Norm הצגת הנורמה
הפיכת
הבחירה וההתנהגות מאחורי החפץ לנורמה: למידת החפץ והצורך ההתנהגותי שהוא עונה עליו
בהקשר היסטורי, חברתי ותרבותי רחב. הפיכת בחירת החפץ ואופן השימוש בו לנורמה
חברתית. הנורמה מוגדרת כצפייה להתנהגות עתידית על ידי הלומד או על ידי החברה.
בשלב
זה יינתן מענה על שאלת מאין? ושאלת מאיפה?
הבנת הקשר
היסטורי, גיאוגרפי, תרבותי ומורשתי של החפץ.
•
תוצאת השלב: הבנת הלומד את התועלת החברתית בחפץ והסכמתו על הנורמה המצופה.
4. Value הגדרת
הערך העומד מאחורי הנורמה
הגדרת
המשמעות ללומד, ההיגיון מאחורי הנורמה, התרומה או ההשפעה של הנורמה על הלומד
והסביבה. מענה על שאלת מהי המשמעות?
הערך
הופך לעקרון מנחה בהפעלת שיקול דעת בזמן קבלת החלטות. ככל שהערך בעל השפעה רחבה
יותר ולטווח הארוך יותר, הוא הופך להיות משמעותי יותר.
•
תוצאת השלב: הגדרת הערך המנחה את התנהגויות הלומד.
5. Specific
Identity גיבוש זהות
אישית ייחודית
הטמעת
הערך במכלול הערכים אשר מגדיר את זהותו הייחודית של הלומד. הערכים באים לידי ביטוי
בהתנהגות הלומד ומייצרים זהות אישית ייחודית. הלומד יודע לתאר את הערך ואופן
תרומתו לזהותו ולסובבים אותו.
מענה
על שאלת הלאן?
• תוצאת
השלב: מגובשת זהות ייחודית ללומד.
6. Teaching לימוד האחר דרך המודל
לימוד
וחניכת האחר על-ידי הלומד. הלומד הופך למלמד. הלומד משתמש בניסיונו האישי כמודל
לחיקוי ומימוש זהותו הייחודית כמלמד. הוא מיישם את מודל הOVBL ללמידה משמעותית על לומד חדש.
•
תוצאת השלב: המשכיות תהליך הלימוד תוך שימוש במודל OVBL ללמידה משמעותית.
בשלבים
1-4 מתקיים תהליך הבנת הצורך, בחירת החפץ בפעם הראשונה,
הפיכת הבחירה להתנהגות, הבנת הנורמה, זיהוי הערך ואופן השפעתו הייחודית על קבלת
ההחלטות.
בשלבים
4-5 מתבצע תהליך עיצוב הזהות מחדש- הגדרת זהות ייחודית כל
פעם מחדש לאור למידת ערך חדש והטמעתו כחלק מזהות הייחודית.
בשלב
החמישי מגובשת תפיסת העולם מחדש- הרחבת יכולת ההשפעה ולקיחת
אחריות של הלומד על עצמו ועל הסובבים אותו.
בשלב
השישי והאחרון הלומד הופך להיות משמעותי- דרך לימוד האחר.
בשלב זה ממצה הלומד את כל כישוריו ומהווה דוגמא אישית ללומד שבא אחריו.
על פי
הגישה האנתרופוגוגית Anthropogogy,
דרך
תהליך הלמידה המתרחש במודל OVBL,
הלומד
חי את חייו ומרחיב את יכולתו ליצור ולהיות חלק מתהליך החיים של דורו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה