יום שני, 28 ביולי 2014

מאפייני הצוות בעידן הדיגיטאלי גלובאלי: איך בוחרים את האנשים לצוות פרויקט?


המציאות העסקית כיום משתנה, ולכן מאפייני הצוות המסורתי שהיו קיימים בעבר אינם רלוונטיים. הצוות כיום, אמור לספק פתרונות גמישים ומורכבים. הוא אמור לעבוד ביעילות מייד עם הקמתו (ללקוח אין זמן להמתין), משימות הצוות מורכבות ודורשות יצירתיות ומגוון פתרונות מקצועיים.
הצוות אמור לבצע את ההתאמות הדרושות בפתרונות תוך התמודדות עם האתגרים החדשים.
הסביבה משתנה, האתגרים משתנים, הכול זמני ודורש פיתרון מיידי, הצוות מורכב מקבוצת כישרונות הטרוגניים.
ברוב המקרים הצוות מנוהל מטריציוינית: הוא מנוהל זמנית, פר פרויקט, על-ידי מנהל הפרויקט, שאינו תמיד מנהלם הישיר של אנשי הצוות.

מורכבות זו דורשת בחירה קפדנית של אנשי הצוות:
על פי מודל משתתפי"ם, הצוות אמור לכלול 7 סוגי חברי צוות:
1.    הטכנולוג- בעל שליטה בכל המערכות הדיגיטאליות, הרשתות החברתיות והפלטפורמות השונות, נחשב בצוות למקצוען בתחום הטכנולוגיה והמדיה הדיגיטאלית ומעודכן בכל החידושים. משיג ידע, מתקשר ויוצר מערכות יחסים דרך המדיה הדיגיטאלית כדי להיות מעודכנים כל הזמן במציאות המשתנה.
2.    משתף הפעולה- מגדיר את חלוקת התפקידים בצוות, בעל מיומנויות עבודת צוות, הדדיות, בעל יכולת השפעה והנעת אנשים בצוות. הוא הגורם המסנכן בין כל חברי הצוות. מוביל את האנשים כדי ללמוד ולעבוד כצוות בפיתוח ובהובלה של תהליכים מורכבים ורב מימדיים הדורשים שיתוף פעולה.
3.    התקשורתי- בעל מיומנויות ניסוח מסר, מומחה לתקשורת בינאישית, מפעיל ומשתמש בטכניקות שכנוע כדי לטפל בהתנגדויות. מומחה בגישור והתמודדות עם קונפליקטים. בכל סיטואציה של ניהול קונפליקט בצוות או מחוצה לו, פונים אליו בכדי שיובילו. העיסוק העיקרי של התקשורתי יהיה הקשבה והשפעה ללא סמכות על האחר כדי לגייסו לתהליך הלמידה והעבודה.
4.    הגלובלי- בעל ראיה של תהליכים חוצים עולם, זיהוי מגמות גלובליות, הבנת המורכבות הבינתרבותית, יכולת עבודה בסביבה גלובלית (פערי זמן, ניהול מרחוק, שונות תרבותית: סבלנות וסובלנות). בכל אינטראקציה בינתרבותית/ גלובלית קוראים לנוכחותו כמומחה התוכן בנושא. משתמש בהבנת השונות התרבותית כיתרון ליצירת מוצר אינטגרטיבי איכותי יותר.
5.    פותר הבעיות- בעל מיומנויות תחקיר, PDCA, חשיבה מונעת ויוזמת, פנומנולוגיה. מבצע נוהל תחקור אירוע בצורה מקצועית, מוביל קייזן, תחקור הצלחות והפקת לקחים. מתייעצים איתו תמיד כאשר נתקלים בבעיה ומחפשים מתודולוגיה לפתרונה. מומחה במתודולוגיות מגוונות לפתרון בעיות.
6.    היצירתי- חשיבה אינטגרטיבית מקורית ייחודית ללא גבולות. חשיבה מקורית ודמיונית המצליחה לייצר מציאות חדשה. בעל דמיון: התהליך שבו עולים על הדעת דברים שאינם נתפסים בחושים. ניחן ביצירתיות: תהליך פיתוחם של רעיונות מקוריים בעלי ערך. בעל חוש לחדשנות: תהליך יישומם של רעיונות חדשים הלכה למעשה.  
7.    הביקורתי- מומחה בהטלת ספק בכל נתון או דעה למטרת למידה והתחדשות. מעודד ביצוע הערכה וחשיבה המטילה ספק בכל הנחת יסוד תוך מציאת פתרון חלופי חדש. משמש כמקור האנרגיה הבלתי נידלה לתהליכים בצוות. מוציא אותו ממצב של שאננות ומונע שחיקה. מייצר לעיתים התנגדות כי נתפש כפסימי מבין חברי הצוות.

מכיוון שהסביבה העסקית משתנה, האתגרים משתנים, הכול זמני ודורש פיתרון מיידי, רק צוות המורכב משבעת הסוגים, יוכל לתת את המענה המקצועי הדרוש.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה