יום ראשון, 25 באוקטובר 2015

Searching for meaning


החיפוש אחר משמעות בפיתוח מקצועי של עובדי הוראה (עו"ה)

החיפוש אחר משמעות עוסק ב"מדוע" של הקיום. ישנם מדענים שיטענו שהשאלה "מדוע" אינה ניתנת למענה ואין לפיכך טעם לחקור אותה, הם עדיין לא הצליחו לשכנע את שאר האנושות להשעות את החיפוש שלה אחר משמעות.

עו"ה המתמחה בחינוך ולמידה מתבסס על אמונה רוחנית: בתמורה למחויבותו של אדם לבנות את חייו סביב מערכת של ציווים מוסריים שלעיתים אינם נוחים, מודגשת המשמעות של הבחירה האנושית במסגרת המרחב הגלובאלי, הזמן והחלל. עו"ה מחפש בעצמו ומלמד את הלומד לחפש את המטרה לקיום שלו. האמונה במשמעות מחזקת את ההערכה העצמית, משפרת את הבריאות הגופנית ומגדילה את היכולת של בני האדם להתמודד עם האתגרים בחייהם.
האמונה בחינוך מספקת לעו"ה וללומד תחושה של משמעות, מסייעת לשניהם להיות עמידים יותר. זמנים רגועים וסוערים דורשים יכולת עמידה אישית, ויכולת עמידה דורשת ייעוד- מטרה שתדחוף אותנו קדימה, תניע ללמידה אינסופית, במציאות משתנה. עו"ה והלומד מחפשים לאורך כל תהליך החינוך והלמידה נרטיב שייצור משמעות, יעורר אנרגיה ויתווה כיוון. משמעות היא כלל תכנון עיקרי ליצירת עו"ה ולומד סתגלניים.
מנוע למוטיבציה פנימית על-פי המודל של פינק תומך בחיפוש אחר משמעות. ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, מציג גישה חדשה ליצירת מוטיבציה מתמשכת בפיתוח מקצועי לעו"ה. גישה זו מתבססת על שלוש אבני יסוד או עקרונות של פינק:

1. אוטונומיה (Autonomy) – התשוקה לשלוט בחיינו בעצמנו, על ידי שליטה ב:
מטלה – Task – יכולת להשפיע על מה שאנחנו לומדים. מנהל ביה"ס והצוות המוביל בוחרים בעצמם את נושא הפיתוח המקצועי.
זמן – Time – מתי אנו עושים את הפיתוח המקצועי או המשימות.
טכניקה – Technique – כיצד אנו עושים את אותן מטלות. כל עו"ה בוחר את המתודות הרלוונטיות לפיתוח המקצועי שלו.
צוות – Team – עם מי אנו עושים זאת. מנהל ביה"ס בוחר בעצמו את הצוות, ואנשי הצוות בוחרים את תהליך הפיתוח המקצועי בעצמם.

2. מומחיות (Mastery) – הדחף האנושי להשתפר עוד ועוד במשהו שחשוב לנו.
כל אחד מהשותפים לתהליך מלווה על-ידי מומחה מעולם התוכן הרלוונטי ותוך כדי הטמעת הופך למומחה תוכן בעצמו. המומחיות מתחילה במה שדניאל פינק מכנה זרימה – (Flow) – כאשר האתגר שאנו ניצבים מולו תואם ליכולות שלנו, תחושה שגורמת לנו להיות שקועים בעשייה עד כדי כך שהכול נראה "נכון" וזורם. כבר בשלב בחירת נושא הפיתוח המקצועי. תתחיל להתהוות אותה זרימה בצוות ובקהילת המשתתפים בפיתוח המקצועי.
למומחיות יש 3 "חוקים":
- מומחיות היא הלך מחשבה– הבנה שפיתוח יכולות בתחום מסוים לעולם אינו סופי וניתן לשיפור מתמיד. הפיתוח המקצועי הופך לפלטפורמה וללמידה אינסופית של נושא החדשנות בחינוך. 
- מומחיות כרוכה ב"כאב"– היא מחייבת מאמץ, התמדה ואימון מכוון לאורך זמן. 
- מומחיות מתנהגת כמו אסימפטוטה– לעולם אי אפשר להגשימה במלואה, ולכן היא המניע לשגרת חדשנות אינסופית המתחדשת בסיום כל הטמעת תהליך. 

3. תכלית (Purpose) – זוהי השאיפה לעשות את מה שאנחנו עושים במסגרת משהו גדול יותר מעצמנו. השייכות לקבוצה מקצועית לומדת של עו"ה המעצבת ומטמיעה את החזון החינוכי.

ניתן להניע עו"ה באמצעות כסף, אך ללא משימה נאצלת, לא תהיה תחושת התחדשות אישית שהיא המטרה העיקרית בפיתוח מקצועי של עו"ה. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה