יום חמישי, 8 באוקטובר 2015

חדשנות בחמ"ד: פיתוח מקצועי למנהלים בנושא ניהול אינטגרטיבי בעידן דיגיטאלי




הפיתוח המקצועי של מנהלי בתי-ספר מובילים חדשנות, מתבסס על מודל אמ״י לחדשנות בניהול, בהלימה ללמידה המשמעותית והגמישות הפדגוגית.
מודל אמ״י פותח ע״י ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, כמענה לצורך אמיתי בהכשרת מנהלים. מודל אמ״י בנוי משלושה מרכיבי תפקיד בניהול המקצועי:
אינטגרטור: מבצע אינטגרציה מקצועית בראייה אנליטית
מחדש: מביא ערך מוסף מקצועי חדשני
יועץ: מייעץ כמומחה המטפל באתגרים מקצועיים
מודל אמ״י הפך לשפה ניהולית שגורה בארגונים בהם הוטמע.
המודל הוא תהליכי: ברגע שהמנהל מבצע אינטגרציה מקצועית (בראייה אנליטית מדויקת של פתרון בעיות או שיפור מתמיד), הוא מייצר חדשנות מקצועית וכתוצאה מכך נתפש כמומחה והופך להיות יועץ לגורמים הרלוונטיים השונים.
כModeling לגמישות הפדגוגית, ההצעה היא לקיים את הפיתוח המקצועי למנהלים הנבחרים להוביל חדשנות בלמידה בעיר ירושלים, במוזיאון היכל שלמה (מותנה באישור ובחסות מרכז פסג״ה מנח״י). ההצעה נבנתה בשיתוף מנהלת המוזיאון ומנהלת ההדרכה.
היכל שלמה (הממוקם בסמוך למרכז הפסג״ה) מהווה מרכז למורשת היהדות. המוזיאון לאמנות יהודית ע"ש סר אייזיק וליידי וולפסון, שוכן במרומי "היכל שלמה" בלב ירושלים. המוזיאון עוסק בזהות ישראלית ויהודית, באמצעות תצוגות קבע ותערוכות מתחלפות בנושאים שונים: מורשת ויודאיקה, סמלים וזהות יהודית, היסטוריה תרבותית ומקומו של החפץ בתרבות הישראלית. 

חמישה מרכיבי חדשנות בתכנית:
מתמל״א: מקום, תפישה, מודל, ליווי, אוכלוסיה.
מקום: היכל שלמה- מוזיאון למורשת התרבות היהודית ומשכנה של הרבנות הראשית 
תפישה: אמ״י- תפישה ניהולית חדשה
מודל: חפץ מלווה ערך מנהיגות- מודל ללמידה משמעותית
ליווי: מנחה חיצוני- מומחה בחינוך ומנהיגות, מפקחים- מקבוצת המפקחים והמדריכות של במחמ״ד, ומנהלת ההדרכה של המוזיאון: מומחית בעולם המוצגים.
אוכלוסיה: רב גילאית- הגיל הרך, יסודי ועל יסודי

התכנית מהווה מנוע למוטיבציה פנימית על-פי המודל של פינק. גישה זו מתבססת על שלוש אבני יסוד או עקרונות:
1. אוטונומיה (Autonomy) – התשוקה לשלוט בחיינו בעצמנו, על ידי שליטה ב:
מטלה – Task – יכולת להשפיע על מה שאנו עושים
מנהל ביה"ס והצוות המוביל בוחרים בעצמם את שגרת החדשנות.
זמן – Time – מתי אנו עושים את המטלות או המשימות
קצב הטמעת השגרה לתרבות הוא תלוי מנהל, צוות ואקלים ביה"ס
טכניקה – Technique – כיצד אנו עושים את אותן מטלות
כל צוות בוחר את המתודות הרלוונטיות להטמעת השגרה
צוות – Team – עם מי אנו עושים זאת
מנהל ביה"ס בוחר בעצמו את הצוות, ואנשי הצוות בוחרים בתהליך
2. מומחיות (Mastery) – הדחף האנושי להשתפר עוד ועוד במשהו שחשוב לנו
כל אחד מהשותפים לתהליך מלווה על-ידי מומחה מעולם התוכן הרלוונטי ותוך כדי הטמעת השגרה הופך למומחה תוכן בעצמו. המומחיות מתחילה במה שדניאל פינק מכנה זרימה – (Flow) – כאשר האתגר שאנו ניצבים מולו תואם ליכולות שלנו, תחושה שגורמת לנו להיות שקועים בעשייה עד כדי כך שהכול נראה "נכון" וזורם. 
למומחיות יש 3 "חוקים":
- מומחיות היא הלך מחשבה– הבנה שפיתוח יכולות בתחום מסוים לעולם אינו סופי וניתן לשיפור מתמיד. המוזיאון הופך לפלטפורמה וללמידה אינסופית של נושא החדשנות בחינוך. הוא הופך לנחלת הקהילה העירונית כולה.
- מומחיות כרוכה ב"כאב"– היא מחייבת מאמץ, התמדה ואימון מכוון. התהליך מתחיל כבר בשלב הראשון בו נוצרת קהילה לומדת: מנהלים המייצרים תשתית תרבותית של שיח חינוכי בנושא חדשנות. כל מנהל מזהה את הצורך הייעודי שלו בחדשנות בחינוך. בשלב הבא מפותח התהליך החינוכי שיוטמע בכל מוסד חינוך.  
- מומחיות מתנהגת כמו אסימפטוטה– לעולם אי אפשר להגשימה במלואה, ולכן היא המניע לשגרת חדשנות אינסופית המתחדשת בסיום כל הטמעת תהליך. 
3. תכלית (Purpose) – זוהי השאיפה לעשות את מה שאנחנו עושים במסגרת משהו גדול יותר מעצמנו. השייכות לקבוצה העירונית המעצבת ומטמיעה את החזון העירוני בחינוך בעיר.
החיבור בין המבנה בעל המשמעות ההיסטורית לתכולת המוזיאון, מייצר מרחב למידה אידיאלי לנושא המנהיגות והניהול על פי מודל אמ״י.
בכל מפגש ילמדו המנהלים שלבים שונים במודל אמ״י (בשילוב למידה משמעותית), ויתרגלו אותו דרך החפצים המוצגים במוזיאון.
באופן מיוחד תתאפשר גישה ישירה של המנהלים למוצגים, למטרת למידה ומחקר (גמישות אוצרתית).
שיטת לימוד חדשנית זו, של חפץ מוביל לערך מנהיגות, מתבססת על מודל OVBL (מודל ללמידה מבוססת חפץ-ערך OVBL: OBJECT-VALUE BASED LEARNING), והיא מהווה Modeling לחדשנות בלמידה.

תוצרי תהליך הלמידה יוצגו באתר מרכז הפסג״ה בשיתוף האתר הווירטואלי של המוזיאון ויהוו כלי פדגוגי להמשך תהליך הלמידה בבתי הספר ובמחוז.
מיקום הפיתוח המקצועי במוזיאון, מייצר Modeling לגמישות פדגוגית וחדשנות בתהליכי פיתוח מקצועי של עובדי הוראה.
משמעותו של המבנה, מיקומו ותכולת המוזיאון מהווים מקור השראה לתהליך חדשני.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה