יום ראשון, 7 בדצמבר 2014

6 מקורות הסמכות ההורית


קיימים 6 סוגים של מקורות סמכות הורית ובהתאם סוג הסמכות: סמכות מוגדרת כיכולת של אדם או ארגון לדרוש דפוסי התנהגות מסוימים מאדם אחר. הסמכות נחשבת כיסוד חברתי ועומדת בניגוד למושג עבודת צוות או שיתוף פעולה. קבלה והתנהגות על פי דפוסי ההתנהגות הנדרשים נקראת ציות. סמכות הורית מוגדרת כיכולת של הורה לדרוש דפוסי התנהגות מסוימים מילדיו. קבלה והתנהגות על פי דפוסי ההתנהגות הנדרשים נקראת משמעת.
סמכות פורמאלית: נובעת מהגדרה חוקית של ההורה כאפוטרופוס על ילדיו, מהגדרות תפקידו ותחומי אחריותו עד הגיע הילדים לגיל 18. על ההורה להציב גבולות לילדיו בכדי להגן עליהם ולעזור להם בעיצוב אישיותם (בסמכותו לתת תמריץ חיובי או שלילי בהתאם: עונש/ סנקציה). סמכות זו נועדה להגן על הילדים עד הגיעם לבגרות ועצמאות משפטית, ולדאוג לכל צורכיהם החומריים והרוחניים.

סמכות ערכית: נובעת ממערכת ערכים משותפת להורה ולילדיו. מתבססת על משמעות בעלת ערך למשפחה, המוסכמת ע"י כל הצדדים. כל הצדדים שמים את ערכי המשפחה במרכז ומונעים מהם. ההורה מציב ערכי חיים וערכי משפחה, מגדיר בעזרתם התנהגויות רצויות ופותר בעיות. ההורה הוא דוגמא אישית ומודל חיקוי להתנהגותו הערכית. הוא מגייס את כל המשפחה להתנהגות על פי הקוד האתי שנקבע ומניע את ילדיו לבחור ולהתנהג על פי קוד זה.

סמכות חינוכית: קיימת בסיטואציה שבה יש הילד לומד וההורה מלמד. הילד מזהה את תלותו בהורה להצלחת תהליך הלמידה: השאיפה לעבור מתלות לעצמאות. ההורה הוא בעל הסמכות על הילד, כנובע מתהליך הלמידה: ההורה בקיא במטרות, בשלבים, מהווה גורם מקצועי ומעריך את ביצועי הילד. לעיתים אף בוחן אותו. סיטואציה זו שכיחה בעת עזרה בשיעורי בית, לימוד מיומנות לא פורמאלית, בינאישית או כישורי חיים.

סמכות בינאישית: מתבססת על יחסי אנוש (כישורים בין אישיים) –נובעת מרגשי החברות והיחסים הבין-אישיים שבין ההורה לילדיו. קיימת אהבה בסיסית בין הורה לילד שיכולה להתפתח לקרבה חברית המבוססת על כישורים אישיים של ההורה: הקשבה, אכפתיות, אינטליגנציה רגשית. הילד מזהה בהורה גורם חברי אשר ניתן לסמוך עליו, להתייעץ עימו וההורה מניע את הילד לשיתוף פעולה ממקום חברי זה. ההורה הופך ל״איש סודו״ של הילד. מצב זה יכול להיות זמני או קבוע. 

סמכות מקצועית: נובעת מיתרונו המקצועי של ההורה על פני ילדיו. היתרון המקצועי הוא היחסי והוא כתוצאה מניסיונו האישי או הכשרתו המקצועית של ההורה ולעיתים נובע גם מניסיונו המקצועי והאישי של ההורה. ההורה נתפש כסמכות המקצועית בנושא מסוים, יועץ מקצועי: trusted advisor.

סמכות הנובעת מהזדהות: סמכות זו נובעת מרצונם של הילדים להדמות להורה. ההורה נתפס כמודל לחיקוי (דימוי חיצוני, כישורים חברתיים והתפתחות קריירה למשל). פעילות משותפת עם ההורה נחשבת כחוויה משמעותית מתוך הערכה והערצה לדמות ההורה. הזדהות הינה מרכיב חשוב ב"מנהיגות מעצבת". הורה ״מעצב״ מעודד תחרות זו, אך מציע לילדו להיות ייחודי ואף טוב ממנו.

בהתאם לסוגי מקורות הסמכות קיימים 6 סגנונות הורות:
·      פורמאלית: הורה משימתי- מכוון שגרות 
·      ערכית: הורה אידיאולוג- מכוון ערכים
·      לימודית: הורה חונך- מכוון למידה והתפתחות
·      בינאישית: הורה חברתי- מכוון משפחה וחברות
·      מקצועית: הורה מקצוען- מכוון הישגים והצלחה
·      הזדהות: הורה מאציל- מכוון פיתוח עצמאות וייחודיות הילד 

דוגמה לשימוש במגוון סגנונות מנהיגות:
הובלת המשפחה במשימה: סידור ארונות הבגדים בבית. נחוצה עבודה של כל בני המשפחה, כדי להשלים משימה חשובה זו: החלפת בגדי קיץ בבגדי חורף, מכיוון שהובטח מזג אוויר סוער ביום המחרת.
כיצד ינסח ההורה את דבריו בהצגת המשימה לילדיו, על פי כל מקור השפעה?
• המשימתי: "אני דורש כי כולם חייבים להישאר לעבוד עד שנסיים את המשימה". אמירה קצרה וחדה ללא הסבר נוסף. יש הורים שיבטיחו נוסף על כך פרס או תגמול, ואחרים אולי אף ירמזו שיהיו השלכות שליליות למי שלא יעזור.
• המקצוען: "נתחיל להוציא את בגדי הקיץ כדי לפנות מקום לבגדי החורף, אך אנחנו חייבים לעשות זאת בשלבים ובמקביל לשים בצד את הבגדים שאינם מתאימים. כל בגד שלא לבשתם שנתיים שימו בצד, ניתן לתת אותו".
• החברתי: "אני זקוק לעזרה הזאת מכם. אני יודע שזה לא נעים. נזמין פיצות, נשים מוסיקה ונשתדל לסיים מהר ככל האפשר".
• המאציל: הורה שמשמש מודל לחיקוי לעובדיו, ישפיע עליהם מעצם העובדה שהוא בעצמו מתכוון להתמיד עד להשלמת המשימה.
• האידיאולוג: "אתם יודעים עד כמה חשוב שנעשה את זה לפני הסערה, וזכרו שהחלטנו לעשות הכול ביחד כדי ללכד את המשפחה. אני סבור שעכשיו הזמן להוכיח את זה".
• החונך: "איך נשלים את המשימה בצורה הטובה ביותר? מה הכיוונים? מה עדיף? איך יהיה הכי נוח לרכז את הבגדים המיותרים?"

הסבר קצר על כל מקור השפעה:
1. המשימתי מתבסס על הסמכות החוקית שלו כהורה אפוטרופוס.
2. החברי והמאציל משתמשים באישיותם.
3. החברי משתמש בקשרים בין-אישיים: יכולת השפעה הנובעת מהיחסים הבין-אישיים עם הילדים.
4. המקצוען מתבסס על מידע: השליטה של ההורה בעובדות (רזי החיים) באמצעותן הוא משפיע על אחרים. המקצוען נעזר במומחיותו: ידע בתחום ספציפי (בין אם אמיתי או נתפס בעיני הקולגות)

5. המשימתי נעזר ביכולת להעניש: היכולת להטיל סנקציות בעקבות כשלון או חציית קוים אדומים. החונך נעזר ביכולת לתגמל: להעריך או לתגמל על עמידה בציפיות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה