יום שני, 15 בספטמבר 2014

5 סוגי Networking: רשת קשרים עסקיים: רישות עסקי.



אינספור מאמרים נכתבו על נושא Networking וחשיבותו. יש הטוענים כי כדי להיות מנהל מצליח צריך 10% כשרון ו90% Networking.
במאמר זה ננסה לזהות 5 סוגי Networking. אבחנה זו תעזור בדיוק ובהתאמת הסוג למשימה.
 5 סוגי Networking:
1.   רשת קשרים פורמלית:
רשת קשרים הנובעת ממיקומם של בעלי התפקיד השונים בהיררכיה הארגונית. הרשת נבנית בהתאם למבנה הארגון. קיימת רשת של בעלי התפקידים השונים לפי המנהל או המנהלים אליהם הם כפופים, יחסי מנהל ומנוהל מכתיבים את מבנה הרישות.
·      תרומת רשת הקשרים הפורמלית הצגת והצבת נורמות התנהגות המאפשרות יחסי עבודה על פי הנהלים. במידה וזוהה פער באופן ההתנהלות ניתן לבצע אסקלציה לדרג ניהולי גבוה יותר אשר יפתור את הבעיה.
2.   רשת קשרים מקצועית:
נובעת מהיתרון המקצועי המשותף של בעלי תפקיד מסוים על פני עובדים אחרים, ומידת השליטה שלהם באספקטים המקצועיים של תפקידם. היתרון המקצועי היחסי הוא כתוצאה מניסיונם האישי או הכשרתם המקצועית שלעתים היא משותפת. שותפות זו יוצרת אחווה מקצועית המתבססת על חוויות עבר משותפות. נוצרת מחויבות מקצועית בין חברי הרשת.
·      תרומת רשת הקשרים המקצועית: הצבת רף מדדים להצלחה ולשיפור ביצועים למצוינות. נוצרת תחרות פנימית בין השותפים, ״קנאת סופרים״, המאתגרת מקצועית את השותפים לתחרות גלויה או סמויה.
3.   רשת קשרים בינאישית:
מקורה במערכת היחסים הבין-אישית והלא פורמלית בין השותפים ברשת. מתבססת על יחסי אנוש (כישורים בין אישיים: הקשבה, אכפתיות, אינטליגנציה רגשית). הרשת מתבססת על יחס אישי לכל שותף. מערכת יחסים זו מביאה את השותפים לפעול ביחד בגלל הערכה, כבוד, ואפילו אהבה אחד כלפי השני.
·      תרומת רשת הקשרים החברתית: תחושת שייכות אישית הדדית לכל שותף. ערך הרעות והחברות, אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד. רשת הקשרים החברתית נותנת ביטחון בין-אישי.
4.   רשת קשרים ערכית:
קבלתם והכרתם המשותפת של השותפים לרישות את מטרות הארגון וערכיו- ה"אני מאמין" הארגוני. נוצר שיח ודיבור על ערכים והתייחסות ערכית. מתפתחת "גאוות קבוצה" תוך הדגשת הייחודיות הערכית שלה.
·      תרומת רשת הקשרים הערכית: הבנת הערך על ידי הפרט והשותפים והטמעת הערך כנורמת התנהגות משותפת.
5.   רשת קשרים הנובעת מהזדהות:
רשת זו נובעת מרצונם של השותפים להדמות למנהלם. המנהל נתפס כמודל לחיקוי (התפתחותו האישית למשל). פעילות משותפת עם המנהל נחשבת כחוויה משמעותית מתוך הערכה לדמות המנהל. הכלים ליצירת הזדהות הם: דוגמא אישית, הפגנת יוזמה, יצירת אמון, עקביות ואותנטיות. תתכן הערצת העובדים את המנהל.
·      תרומת רשת הקשרים הנובעת מהזדהות: מודל הזדהות אחד לכל השותפים. לרוב ינועו העובדים ברשת עם אותו מנהל מתפקיד לתפקיד ומארגון לארגון.

מומלץ להפעיל בכל מצב תמהיל/שילוב של מספר סוגי רישות בכדי להשיג את היעדים. כאשר התנהגות אותה רוצים להשיג פשוטה, יידרש בדרך כלל סוג רישות אחד, אך ככל שההתנהגות מורכבת יותר יש לשלב  מספר סוגי רישות במקביל. טווח ההשפעה (מיידי, קצר, ארוך) ישפיע על סוג הרישות - ככל שהתהליך המונע אורך ותוצאותיו המצופות הן לטווח ארוך יותר, יש לשלב יותר סוגי רישות, כדי להניע את השותפים לאורך זמן.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה