יום רביעי, 6 באפריל 2016

Synchronous Leadership Educational

מנהיגות חינוכית סינכרונית

מנהיגות חינוכית סינכרונית היא הדור הבא של המורים בעידן הדיגיטלי: ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, פיתח את המודל החדשני, העתידי והמתווה כיוון דרך חדש בעולם החינוך.
מנהיגות חינוכית סינכרונית:
פירוש המילה סינכרוני: syn- עם, chronos- זמן. מנהיגות חינוכית סינכרונית היא מנהיגות חינוכית מותאמת זמן ותקופה.
בעקבות המציאות המשתנה באופן מתמיד, על המורה העכשווי להיות מסונכרן עם המציאות אליה הוא אמור לחנך. מנהיגות חינוכית סינכרונית היא מנהיגות המבוצעת בו-זמנית ומתואמת בזמנים עם השינוי המתרחש בו בעת. מנהיגות חינוכית סינכרונית קשורה למצב בנקודת זמן מסוימת.
יחודו של המורה כמנהיג חינוכי סינכרוני: 
1.   בונה את החזון החינוכי שלו בהתאמה ובשילוב ראייה גלובלית סינכרונית עם יצירתיות ופתרון בעיות. 
2.   הוא מוביל את התלמידים כצוות (קהילה מקצועית לומדת), תוך הקפדה על תקשורת בינאישית, יוזמה ואומץ.
3.   ייחודו בשילוב בין הראייה הסינכרונית הגלובלית ותפיסתו כחלק מתהליך הלמידה.

התרבות משתנה במהירות, לכן על המנהיגות החינוכית הסינכרונית להיות תהליך שנמשך כל הזמן ובמהלכו יש להוביל אל הבלתי ידוע ולא להוביל דרך הידוע. לדור המילניום מאפיינים ייחודיים ולכן על מנהיגו החינוכי הסינכרוני להוביל אותו דרך עקרונות האנתרופוגוגיה. האנתרופוגוגיה היא תיאוריה מובהקת להנהגת התלמיד המבוססת על ארבע הנחות יסוד.
הנחות היסוד של האנתרופוגוגיה:
1. התלמיד כמונהג עצמאי: תפיסת התלמיד את עצמו כישות עצמאית. התלמיד רואה עצמו כמי שמכוון את עצמו מבחינה עצמית, בוחר מה לעשות, כמה ואיך. תפקיד המנהיג החינוכי הסינכרוני אינו לתת תשובות מוכנות לשאלות שנקבעו מראש, אלא לסייע לו לגלות בעצמו את השאלות החשובות ואת התשובות. דרך השאלות יקטן קונפליקט תלות-עצמאות אצל התלמיד ותהיינה פחות התנגדויות להנהגה.
הנחת יסוד המשתמשת במאפיין הנרקיסיסטי של הדור.
2. המנהיגות החינוכית הסינכרונית כמותאמת לצורכי התלמיד: התלמיד מוכן להיות מונהג כאשר הוא זקוק לה, היא קשורה למשימותיו ולתפקודו היומיומי והחברתי. הוא רואה במנהיגות החינוכית הסינכרונית כמשרתת מטרות בתהליך התפתחותו האישית. עם הגיל מתחדדים צרכים אישיים של התלמיד. לכל תלמיד מאפיינים וצרכים משלו. לכן, הדרך המתאימה ביותר להנהגה היא המנהיגות החינוכית הסינכרונית המותאמת לצרכי ולמאפייני התלמיד: בירור וניתוח צרכיו של התלמיד תוך התייחסות למרכיבים רגשיים ונפשיים ולא רק קוגניטיביים והתנהגותיים.
הנחת יסוד הנותנת מענה לגישת "מגיע לי" של הדור.
3. המנהיגות החינוכית הסינכרונית כמחדשת: בעידן הדיגיטלי בו קיימת זמינות כמעט מלאה של המידע ברשת, על המורה כמנהיג חינוכי סינכרוני לחדש לתלמיד. התלמיד מגיע עם מטען של ניסיון חיים שהופך למקור משמעותי להנהגה, ויש צורך לחבר את המנהיגות החינוכית הסינכרונית לידע ולניסיון הקודם שלו. יש לברר את הידע המוקדם של התלמיד והניסיון הקודם שלו על מנת לחבר את המנהיגות החינוכית הסינכרונית לניסיונו ולא להובילו בעזרת דברים שהוא כבר יודע. בעידן הדיגיטלי בו קיימת זמינות כמעט מלאה של המידע ברשת, על המורה כמנהיג חינוכי סינכרוני לחדש לתלמיד.
4. המנהיגות החינוכית הסינכרונית כנותנת מענה מעשי: המניע העיקרי לחינוך התלמיד הוא פתרון בעיות וסקרנות. לתלמיד יש צורך ביישום מיידי של הנלמד, ולכן המנהיגות החינוכית הסינכרונית תהיה יותר ממוקדת אם תיתן מענה לבעיה הדורשת פתרון בנושא מסוים. מנהיגות חינוכית סינכרונית אשר אינה ניתנת ליישום מיידי נתפסת כבזבוז זמן.

7 כישורים למורה כמנהיג חינוכי סינכרוני:
1. בעל תודעה דיגיטלית- בעל שליטה בכל המדיות הדיגיטליות, הרשתות החברתיות והפלטפורמות השונות. משתמש בצורה מושכלת בכל הכלים הדיגיטליים להוראה ולהובלה. תופש את המדיה כמסר ומשתמש במדיה המתאימה לבניית החזון החינוכי שלו ולהפצתו.  
2. מוביל דרך שיתוף פעולה- מחלק תפקידים בכיתה, בעל מיומנויות עבודת צוות. מקפיד על הדדיות (reciprocity), השפעה והנעת אנשים בכיתה. המורה כמנהיג חינוכי סינכרוני מוביל בזכות הכריזמה האישית שלו וראייתו כשותף וחלק מצוות.
3. בעל כישורי תקשורת- מודע לכוחה של תקשורת ההמונים. מיומן בניסוח מסר, תקשורת בינאישית גלובלית, טכניקות שכנוע, טיפול בהתנגדויות, גישור והתמודדות עם קונפליקטים. משתמש בכל הכלים הדיגיטליים לתקשור מסריו וברשתות החברתיות השונות להובלת תלמידיו.
4. בעל תודעה גלובלית- רואה תהליכים חוצים עולם, מזהה מגמות גלובליות, מבין את המורכבות הבין-תרבותית ובעל יכולת עבודה בסביבה גלובלית (פערי זמן, ניהול מרחוק, שונות תרבותית: סבלנות וסובלנות).
5. מומחה בפתרון בעיות- בקיא במיומנויות תחקיר, PDCA, בעל חשיבה מונעת ויוזמת, פנומנולוגיה. על המורה כמנהיג חינוכי סינכרוני להוביל תהליכי למידה והפקת לקחים אונליין בראייה גלובלית, רק כך יוכל לבצע את ההתאמה/ הסנכרון למצב הקיים.
6. יצירתי- בעל חשיבה אינטגרטיבית מקורית ייחודית ללא גבולות, מלווה באומץ רב ללכת בשונה ובניגוד לפחדיו האישיים ולדעות מסביבו. מורה שיוצר משהו ביוזמתו ובכוונה תחילה. היצירתיות כרוכה בהפעלת הדמיון. היצירתיות היא יישום של הדמיון: החזון. מוציא רעיונות חדשים מן הכוח אל הפועל. החדשנות היא יישום של היצירתיות. 
7. בעל מחשבה ביקורתית- מטיל ספק בכל נתון או דעה למטרת למידה וחדשנות. מוביל בצורה זו חדשנות: הפקת דבר מה חדש, או משפר, או שני הדברים גם יחד מכל מצב נתון.
דרך החדשנות הוא מביא תועלת גלובלית.

המורה כמנהיג חינוכי סינכרוני הוא מנהיג בראייה גלובלית: מנהיג חינוכי בראייה גלובלית. המנהיגות החינוכית הסינכרונית דוגלת בחינוך והוראה בראייה ואחריות גלובלית, לכן עם כל מנהיג חינוכי סינכרוני להוביל במקביל להוראה המקומית לפחות תהליך אחד בצורה גלובלית: פרויקט חוצה עולם המחייב אותו לשתף פעולה עם מורים אחרים ולקחת אחריות על אזורים אחרים בעולם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה