יום שישי, 21 באוגוסט 2015

מודל חדש לניהול מקצועי: מודל אמ״י


סביבת הארגון העסקי בעולם הדיגיטאלי מאופיינת בהתפתחות גלובלית מואצת של תקשורת, טכנולוגיות וניידות. במקביל, מועצמת התפיסה האינדווידואליסטית, שבה כל לקוח או עובד בתוך הארגון יכול לדרוש וצריך לקבל התייחסות בהתאמה אישית.
המתח בין ניהול גלובאלי למענה אינדיווידואלי מייצר ציר ניהול חדש: בעבר ציר הניהול נע בין ניהול משימות לניהול אנשים, ציר הניהול במאה ה21, נע בין ניהול גלובאלי לניהול אינדיווידואלי.
תפישת הניהול הקלאסי, הליניארית, של המאה הקודמת חייבת להשתנות בכדי להפיק פתרונות מידיים, מותאמים אישית ורלוונטיים ללקוח. מצב זה מייצר מורכבות ניהולית עצומה לארגון, במיוחד בעולמות התוכן בהם גם המוצרים הופכים מורכבים יותר מבחינה טכנולוגית. 
בסביבה עסקית תחרותית, הארגון חייב לנצל את משאביו בצורה יעילה, לתת פתרונות מערכתיים ולעמוד בסטנדרטים כלפי כל הלקוחות. גישת הניהול החדשה צריכה לבצע התאמה מהירה של פתרונות מורכבים לדרישות ולצרכים של הלקוחות, תוך מיצוי מקסימאלי של משאבים. היכולת לנהל את הידע המקצועי בזמן ובמקום המתאימים, הופכת להיות נכס אסטרטגי לארגון, ורק בעזרת תהליכי "ניהול הידע המקצועי" יכול הארגון להתמודד עם סביבה דינאמית ומשתנה.
מודל אמ״י פותח ע״י ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, כמענה לצורך אמיתי בהכשרת מנהלים מקצועיים (Professional and Expert Managers). לאוכלוסיית המנהלים המקצועיים או מנהלים בעלי כובע ניהול מקצועי, קיים צורך במודל ייעודי אשר יגדיר להם את תפקידם וינחה אותם באופן בו הם מובילים תהליכים מקצועיים בארגון, ומפתחים מקצועית את האנשים ואת עצמם.
המודל נוסה במשך שנתיים בארגונים עסקיים שונים, מקומיים וגלובאליים, בדרגי ניהול מהדרג הזוטר ביותר- מנהל משמרת, לדרג הבכיר של סמנכ"ל ומנכ"ל, בהצלחה מרובה. המודל נוסה בארגונים עסקיים יצרנים (בפריסה ארצית), קמעוניים (פריסה ארצית וגלובאלית) וארגוני היי-טק גלובאליים.
במקביל נוסה המודל במערכת החינוך באוכלוסיית מנהלי בתי ספר, אשר בהגדרה הנוכחית משמשים גם כמנהלים מקצועיים מול צוות עובדי ההוראה בבית הספר, ובאוכלוסיית מנהלי וסגני מרכזי פסג״ה, האמונים על הפיתוח המקצועי של כל עובדי ההוראה בפועל.
הגרסא שתוצג בפוסט זה, היא גרסא מדויקת ופרקטית לשימוש מיידי של כל מנהל מקצועי באשר הוא, ללא תלות בעולם התוכן המקצועי אותו הוא מוביל.

מודל אמ״י בנוי משלושה מרכיבי תפקיד בניהול המקצועי:
אינטגרטור: מבצע אינטגרציה מקצועית בראייה אנליטית
מחדש: מביא ערך מוסף מקצועי חדשני
יועץ: מייעץ כמומחה המטפל באתגרים מקצועיים
מודל אמ״י הפך לשפה ניהולית שגורה בארגונים בהם הוטמע.
המודל הוא תהליכי: ברגע שהמנהל מבצע אינטגרציה מקצועית (בראייה אנליטית מדויקת של פתרון בעיות או שיפור מתמיד), הוא מייצר חדשנות מקצועית וכתוצאה מכך נתפש כמומחה והופך להיות יועץ לגורמים הרלוונטיים השונים.
המודל מייצר התהליך מעגלי רב פעמי: הסיטואציה המקצועית כל הזמן משתנה, בעקבותיה נוצרת שגרת למידה אינטגרטיבית בראייה אנליטית, המייצרת תרבות של שגרת חדשנות מקצועית. המנהל המקצועי מתמחה בעולם התוכן שלו או מגדיל את תחום התמחותו על ידי לקיחת אחריות על תהליכים מקצועיים נוספים בתחום אחריותו, הובלתם אינטגרטיבית מקצה לקצה תוך שיפור מתמיד למצוינות.

קיימות שתי גרסאות ״שטח״ למודל:
1.   גרסה עסקית:
Integrator Analytic Manager  IAM:
מנהל המנתח בראייה אינטגרטיבית מבצע לכאורה שתי פעולות סותרות בו זמנית: ניתוח ואינטגרציה. החיבור ביניהן: ניתוח בראייה אינטגרטיבית מייצר תוצר איכותי יותר. זהו ניתוח בפרספקטיבה של תהליך מלא או מערכת שלמה ואינו נותן רק מענה נקודתי לבעיה.
אנליזה אינטגרטיבית: היכולת לזהות בכל תהליך או בכל שלב בתהליך את סיבת השורש בראיית השלב, התהליך, תהליכים מקבילים וארגון. זוהי יכולת מקצועית גבוהה הדורשת הפעלת שני כישורים סותרים במקביל: ניתוח וזיהוי בראיית מיקרו תוך בקיאות מקצועית גבוהה מאד בפרטים, בשילוב ראיית מקרו הרואה תהליך מקצה לקצה וארגון עסקי.
שיטה זו רלוונטית בעיקר לפתרון בעיות הקשורות לתהליכים מורכבים: Integration Root Cause analysis
ניתוח או אנליזה בראייה אינטגרטיבית מייצר פתרון באיכות מטה: איכות על- טיפול בבעיית השורש, חדשנות וחשיבה ביקורתית מסדר גבוה.
מנהל בעל יכולת אנליטית אינטגרטיבית גבוהה יהיה מנהיג: הוא לוקח אחריות להקניית חזון וערך גבוהים יותר לאחרים, ומראה כיצד להשתמש בחזון ובערכים הללו. הוא מהווה מקור השראה לזולתו.
כאשר מנהל משתמש בכלי הניתוח האינטגרטיבי הוא לוקח את הלקח הספציפי, מעלה אותו לדרגת לקח מצבי וממשיג אותו כלקח עקרוני. 

המתודולוגיה מתבססת על ראיית E2E של התהליך ונובעת מלקיחת אחריות של המנהל על התהליך מקצה לקצה. האנליזה היא בראייה תהליכית מערכתית ולא נקודתית. 
הפתרון על פי מודל אמ"י מתייחס לראיית תהליך ארוכת טווח ויכול לייצר תורה חדשה או נוהל חדש. הוא יכול להשליך על תהליכים דומים מעולמות שונים, או תפישת עולם מקצועית כוללת.
  
כישורי ה Integrator Analytic Manager  IAM:
·      יכולת להיות גמיש
·      דרגה גבוהה של מודעות עצמית
·      היכולת לקבל השראה בפתרון הבעיות מחזון וערכים
·      בעל מוסריות ואתיקה מקצועית
·      נטייה לראות קשרים ולייצר אינטגרציה בין עולמות תוכן שונים
·      נטייה מודגשת לשאול שאלות מסוג "מדוע"? או "מה היה אילו"? ולחפש תשובות "מן היסוד"
·      היכולת לפעול בניגוד למוסכמות ופרדיגמות
שימוש מושכל בניתוח אינטגרטיבי מלווה בכנות אישית ואומץ, משרת מטרות ותהליכים גדולים יותר. הוא הופך את המנהל למנהיג, מחזק אצלו את הכושר להוביל אחרים להקניית חזון וערך גבוהים יותר, מפתח אצלו את יכולת הדמיון והמחשבה היצירתית והופך אותו ליועץ מומחה בתחומו: מימוש מלא של מודל אמ״י: אינטגרטור, מחדש, יועץ.

2.   גרסה חינוכית:
אינטגרטור: מתכלל תהליכי למידה בבתי הספר שבאחריותו, מקצה לקצה
(E2E End To End:). אחראי לזהות את תהליכי הלמידה המתרחשים בבתי הספר השונים, לזהות את המכנה המשותף להם, לזהות את צורכי הלומד השונים והמשותפים ולתת מענה אינטגרטיבי לצורכי בתי הספר. עליו ללוות את התהליך מתחילתו ועד סופו.
מחדש: מזהה תכנים חדשים מחוץ למסגרת או בתוכה, בודק מידת התאמתם ומטמיע אותם בצורה אינטגרטיבית, עד ליצירת מבנה ושגרה חדשים בתוך בית הספר. תפקידו להיות בקיא בכל התכנים והמתודות העדכניים ביותר, בנושא הלמידה המשמעותית, לזהות תכנים ומתודות רלוונטיים: חדשים (מהמעלה הראשונה) וחדשניים (מהמעלה השנייה), בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה, לבדוק את מידת תרומתם והתאמתם למערכת, ולתכנן בצורה אינטגרטיבית תהליך הטמעה מוביל שינוי.
יועץ: תפקידו לייעץ למנהל ביה"ס ולצוות המלווה, כיצד לבצע בצורה הטובה ביותר את פיתוח עו"ה (עובדי הוראה). מכיוון שניסיונו רב בפיתוח עו"ה, הוא בקיא מקצועית, ניהולית והדרכתית במסלול הפיתוח, עליו לייעץ למנהל ולצוות ביישום הגמישות הפדגוגית בבית ספרו, בהצלחה. הוא יועץ במיומנויות הפיתוח המקצועי של עו"ה.

הכישורים הנדרשים ממנהל מקצועי על פי מודל אמ"י (מנהיג הסינכרוני):
1. בעל מיומנות דיגיטאלית- בעל שליטה בכל המדיות הדיגיטליות, הרשתות החברתיות והפלטפורמות השונות. משתמש בצורה מושכלת בכל הכלים הדיגיטאליים להנהגה ולהובלה. תופש את המדיה כמסר ומשתמש במדיה המתאימה לבניית החזון שלו ולהפצתו.  
2. מוביל דרך שיתוף פעולה- מחלק תפקידים בצוות, בעל מיומנויות עבודת צוות. מקפיד על הדדיות (reciprocity), השפעה והנעת אנשים בצוות. המנהיג הסינכרוני מוביל בזכות הכריזמה האישית שלו וראייתו כשותף וחלק מצוות.
3. בעל כישורי תקשורת- מודע לכוחה של תקשורת ההמונים. מיומן בניסוח מסר, תקשורת בינאישית גלובאלית, טכניקות שכנוע, טיפול בהתנגדויות, גישור והתמודדות עם קונפליקטים. משתמש בכל הכלים הדיגטאלים לתיקשור מסריו וברשתות החברתיות השונות להובלת אנשיו.
4. בעל תודעה גלובלית- רואה תהליכים חוצים עולם, מזהה מגמות גלובליות, מבין את המורכבות הבינתרבותית ובעל יכולת עבודה בסביבה גלובלית (פערי זמן, ניהול מרחוק, שונות תרבותית: סבלנות וסובלנות).
5. מומחה בפתרון בעיות- בקיא במיומנויות תחקיר, PDCA, בעל חשיבה מונעת ויוזמת, פנומנולוגית. על המנהיג הסינכרוני להוביל תהליכי למידה והפקת לקחים אונליין בראייה גלובאלית, רק כך יוכל לבצע את ההתאמה/ הסנכרון למצב הקיים.
6. יצירתי- בעל חשיבה אינטגרטיבית מקורית ייחודית ללא גבולות, מלווה באומץ רב ללכת בשונה ובניגוד לפחדיו האישיים ולדעות מסביבו. מנהיג שיוצר משהו ביוזמתו ובכוונה תחילה. היצירתיות כרוכה בהפעלת הדמיון. במובן מה היצירתיות היא יישום של הדמיון: החזון. מוציא רעיונות חדשים מן הכוח אל הפועל. החדשנות היא יישום של היצירתיות. 
7. בעל מחשבה ביקורתית- מטיל ספק בכל נתון או דעה למטרת למידה וחדשנות. מוביל בצורה זו חדשנות: הפקת דבר מה חדש, או משפר, או שני הדברים גם יחד מכל מצב נתון.
דרך החדשנות הוא מביא תועלת גלובאלית.

תהליך ההכשרה לניהול על פי מודל אמ"י:
מטרות:
1. ראייה כוללת, תהליכית, אינטגרטיבית, להשגת המטרות.
2. הובלת התהליך משלב קבלת ההחלטות, תוך שיתוף הגורמים הרלוונטיים עד לשלב ההטמעה.
3. מקצוענות: מומחה בפיתוח למידה מקצועית ובעל כלים מתקדמים.
4. מוביל אנשים מטריציונית: מוביל בעלי תפקידים מעולמות תוכן שונים ללא סמכות פורמאלית.
פירוט תכני ההכשרה:
1. תפיסת תפקיד role & responsibility: תחומי אחריות ועקרונות מנחים בניהול אינטגרטיבי.  
2. סגנונות ניהול אינטגרטיבי: סגנונות ניהול המותאמים למצב ניהול אינטגרטיבי.
3. מרכיבי האקלים המטריציוני: מימדים המשפעים על האקלים שיוצר המנהל האינטגרטיבי ובנק כלים ליישומם.
4. ניהול מטריציוני: ניהול והשפעה ללא סמכות: מקורות סמכות פורמאלית, המורכבות בניהול ללא סמכות.
5. מיומנויות הנחיית למידת עמיתים: מהות למידת עמיתים, זיהוי תהליכים בלמידת עמיתים וניהול התנגדויות.
6. פיתוח וניהול מומחים- ללמוד איך ללמד: מאפייני המומחה, סגנונות בלמידת מומחים, כלים ללמידת מומחים.  
7. מיומנות ניהול ישיבת פיתוח אינטגרטיבית: תכנון ניהול והובלת ישיבת פיתוח אינטגרטיבית תוך מעקב אחר ביצוע ויישום ההחלטות.
8. ניהול פיתוח למידה מקצועית: מודל ללמידה מקצועית בארגון.
9. ניהול תהליכים E2E (מקצה לקצה): כלים למעקב ובקרה בניהול תהליכי פיתוח אינטגרטיבי.
10. מעגלי ההשפעה של מנהל מקצועי: זיהוי המעגלים וכלים להגדלת מעגל ההשפעה.

מודל אמ"י נותן מענה לציר הניהול במאה ה-21, הנע בין ניהול גלובאלי לניהול אינדיווידואלי. המודל הוא תהליכי- המנהל מבצע אינטגרציה מקצועית (בראייה אנליטית מדויקת של פתרון בעיות או שיפור מתמיד), הוא מייצר חדשנות מקצועית וכתוצאה מכך נתפש כמומחה והופך להיות יועץ לגורמים הרלוונטיים השונים. מנהל על-פי מודל אמ"י מנהל פתרונות אינדיווידואליים בראייה אינטגרטיבית. הוא משתמש במומחיותו להוביל תהליך מקצועי מותאם אישית לצורכי הלקוח, תוך מיצוי המשאבים הקיימים בארגון בראיה אינטגרטיבית.
מודל אמ״י מתבסס על אנליזה אינטגרטיבית: היכולת לזהות בכל תהליך או בכל שלב בתהליך את הפתרון או סיבת השורש בראיית השלב, התהליך, תהליכים מקבילים וארגון. הניתוח והזיהוי הם בראיית מיקרו תוך בקיאות מקצועית גבוהה מאד בפרטים, בשילוב ראיית מקרו הרואה תהליך מקצה לקצה וארגון עסקי. שילוב שתי יכולות אלו במקביל מייצרת פתרונות חדשניים. רק פתרונות חדשניים יהפכו את המנהל המקצועי ליועץ מומחה בעולמו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה