יום שני, 15 ביוני 2015

בית הספר על פי מודל אד״ם: ADAM model


בית הספר של המאה ה21
תכנית מלווה מיומנויות המאה ה21
·      תכנית הלימודים תבנה סביב ציר אד"ם בעוד המיומנויות מקיפות אותו בטבעות בצורת סליל ספיראלי.
·      כל מקצוע במהלך השנה יבנה על פי בסיס מודל משתתפי״ם בקומות.
·      הLOOP הוא פר מקצוע פר שנה.
·      בצורה זו חווה הלומד את המודל כמה עשרות פעמים ומסוגל לייצר אינטגרציה איכותית יותר בין המיומנויות.

פתיחה- מיומנויות דיגיטאליות
יחידה 1: מיומנויות שיתוף ועבודת צוות
יחידה 2: מיומנויות תקשורת
יחידה 3: חלל התודעה הגלובלית
יחידה 4: מעבדת פתרון בעיות
יחידה 5: סדנת יצירתיות וייחודיות
יחידה 6: חלל המחשבה הביקורתית

כל יחידה מלווה בערך על פי התפישות החינוכית של מודל אד״ם לחינוך לערך מעשי.
בהתאם ל-7 מיומנויות המאה ה21 על פי מודל משתתפי״ם קיימים 7 ערכי מלווים:
1.   מ- מוגנות ברשת: צנעת הפרט וכבוד האדם
2.   ש- סבלנות, רעות ואחווה: אורך רוח ולקיחת אחריות על האחר והקולקטיב.
3.   ת- יושרה ואמינות: הלימה בין המחשבה, הדיבור והמעשים. הימנעות ממניפולציה שלילית.  
4.   ת- סובלנות וdiversity: קבלת האחר השונה ללא שיפוט וביקורת.
5.   פ- דבקות ואחריות: חתירה לפתרון הטוב ביותר תוך לקיחת אחריות מלאה על התהליך והתוצר. 
6.   י- אומץ ויוזמה: החיפוש אחר האמת בצורה אמיצה תוך התגברות על מכשולים אישיים וחברתיים תוך אמונה בצדקת הדרך. 
7.   ם- אתיקה ויושרה מקצועית: להפוך להיות תלמיד חכם: הטלת ספק ולמידה אינסופית מ״החכמים״, התלמידים והעמיתים.

חלל לימודי מרכזי חוצה קומות אשר בעזרתו מייצרים אינטגרציה בין כל הקומות/ המיומנויות ליצירת האד״ם:
אמת: Truth
דימיון: Imagination
מוסריות: Morality
לימוד מודל אד"ם יתקיים בשיעורי פילוסופיה ומדעי הרוח.

פירוט:
פתיחה- מיומנויות דיגיטאליות: הכרות ותרגול של כל התשתיות הדיגיטליות הרלוונטיות כולל חומרה, מדיות חברתיות ואפליקציות.
יחידה 1: מיומנויות שיתוף ועבודת צוות: לימוד חללי כוורת בopen space, לישיבה במעגלי שיח ועבודת צוות.
יחידה 2: מיומנויות תקשורת: לימוד כל כלי וערוצי התקשורת הקיימים לשיפור מיומנויות התקשורת והתקשור של הלומד.
יחידה 3: חלל התודעה הגלובלית: הכרות עם מפת העולם הרלוונטית כמעטפת עם אפשרויות אינסופיות ללמידה וחיבור דרך המחשב לכל חלקי העולם. אופציה לחיבור תוכני לחלל ולקוסמוס.
יחידה 4: מעבדת פתרון בעיות: מתודולוגיות שונות לפתרון בעיות בהתאם לייחודו של התוכן הנלמד.
יחידה 5: סדנת יצירתיות וייחודיות: מיטב הגירויים להפעלת הדמיון והחשיבה הייחודית דרך סיעור מוחות.
יחידה 6: חלל המחשבה הביקורתית: למידה בפינות חשיבה אישיות וזוגיות לפעילות ביקורתית עם עצמי, מול טקסט ובחברותא.


בית הספר על-פי תפישת אד"ם, רלוונטי ומכין את הלומד במאה ה21 להתמודד עם המציאות המשתנה בצורה סינגולארית. הוא אינו תלוי תוכן או מקצוע, הוא תלוי מיומנויות, ערכים נלווים ויצירת האד"ם: החיפוש המתמיד אחר האמת, תוך שימוש בדמיון וייחודיות, ושמירה על מוסריות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה