יום שני, 2 במרץ 2015

כולנו עבדים/ כוחו של הקפיטליזם

"לרצות דבר-מה בלב שלם- עניין זה מצריך סגפנות, כלומר התמסרות במשך כל החיים לאידיאל שנבחר בקפידה... לעולם יכניע הרצון את התרבות, כשהמדובר בתרבות גרידא, ולא בנצרות המביאה עמה ריכוז, כוח החלטה, מרץ וחיזוק ממקור שמעל לכוחות- הטבע" Foster, Europe and the German Question, p.70))

בזמן חירום כל בן לאומה מוכן להקריב תענוגות, נוחיות, שלווה וחיים. כלומר סגפנות והתמסרות לאידיאל שנבחר.
אך בשעות שלום הוא שב לסורו.
תפקידה העיקרי של האנתרופוגוגיה Anthropogogy הוא למצוא עקרון שישלוט בחיים, עמידה בטוחה בפני הזרם העכור של הקפיטליזם המודרני על סרטיו, מכוניותיו, פרסומותיו ומסחריותו, וכל השפע הבולט לעין והמפתה של מה שליבו הילדותי והתאב של האדם חפץ.
כדי להצליח במשימה זו עלינו להכיר בעובדה, שהננו מצויים בתוך שתי מהפכות: האחת חברתית, כלכלית ומדינית, ואילו השנייה רוחנית, שביטוייה הם: החלשתן והתפוררותן של המסורות והאמונות ששלטו בתרבות המערב במשך מאות בשנים ושימשו בה גורם מלכד. באין גורם מלכד אחד או עיקרי נוצר כאוס ולגיטימציה לכל זעזוע אפשרי. חסרה תרבות משותפת, מטרה משותפת, נוצרה סגידה לאלילי שווא: בוגרי סדרות ריאליטי למיניהן. נוצר חלל ריק המתמלא באל ההון, הקפיטליזם. 
הגבולות הגאוגרפיים נפרצו עם המהפכה הדיגיטלית ואין כיום גורם או אידיאל מלכד אשר שווה לרצותו בלב שלם, והוא מצריך סגפנות והתמסרות במשך כל החיים. הקפיטליזם מציע את הסגידה לכסף ומייצר אשליה אצל המאמין כי אינו דורש סגפנות. הוא אינו דורש סגפנות גופנית, נהפוך הוא, הוא מעודד נהנתנות והדוניזם, בכך מצדיק את כמות מוצרי הצריכה אותם מייצר ומגדיל את הונו. אך בתמורה הוא קונה את נפשו וחירותו של המאמין בו והופך אותו לעבדו.


"כי כולנו עבדים אפילו 
שיש לנו כזה כאילו 
פותחים פה גדול 
ומחכים לעונג הבא 
כולנו מכורים של מישהו 
שמבקש עכשיו תרגישו 
פותחים פה גדול 
ומחכים למנה הבאה 

חלונות ראווה יפים פה 
זה הכול למכירה 
גם אנחנו תלויים 
עם פתקי החלפה 
אז מה נעשה עם הכעס הזה 
מה יהיה עם הקנאה 
כולם רוצים להיות חופשיים 
אבל ממה אלוהים ממה"


מילים: ברי סחרוף

הפתרון טמון אך ורק באנתרופוגוגיה Anthropogogy;
תפקידו לצייד את האדם בגישה אינטלקטואלית לחיים ובפילוסופיה של חיים:
1.   למצוא עניין אינטנסיבי בעולם ובחיים.
2.   לרצות לראותם כמו שהם.
3.   להרגיש שהאמת, כדברי אפלטון, היא גם נצחית וגם יפה.
הפילוסופיה של החיים תכלול את הטוב, את האמת ואת היפה, ונגדיר את הטוב כך, שיכיל את המילים: אהבה, צדק, אומץ, כיבוש היצר, רחמים וחופש.
המטרה שהאדם יבחין בין עובדה לדמיון, ייקח אחריות וישאל את השאלות הנכונות בכדי לרכוש הרגלים של הרוח, חוש ערכים ותחושה של "דעת טוב ורע".


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה