יום שישי, 18 בדצמבר 2015

Synchronous Leadership in Educational HUB Ramat-Gan

מנהיגות סינכרונית בHub החינוכי פסג״ה רמת גן


הצורך לגשר בין החינוך של המאה ה-20 למיומנויות של המאה ה-21 הביא לבניית קונספט חדש בפיתוח מקצועי של עובדי הוראה (עו"ה) במרכז הפסג״ה רמת-גן.
הקונספט ממומש ביצירת תרבות של שגרת חדשנות חינוכית, בHub החינוכי במרכז פסג״ה רמת גן. שגרה זו מייצגת תפישה חדשה בפיתוח המקצועי של עו"ה. 

מודל HUB חינוכי פסג"ה רמת-גן: 
בשלב הראשון נוצרת קהילה לומדת: מנהלי רמת גן מייצרים תשתית תרבותית של שיח חינוכי בנושא חדשנות. כל מנהל מזהה את הצורך הייעודי שלו בחדשנות בחינוך.
בשלב הבא מפותח התהליך החינוכי שיוטמע בכל מוסד חינוך. התהליך יפותח וילמד דרך מתודולוגית הDesign Thinking בשיטת למידה Online. תוקם תשתית טכנולוגית ללמידה online אשר תשמש את קהילת אנשי החינוך בעיר.
בשלב השלישי מוקם התהליך כשגרת חדשנות על Dashboard בHUB במרכז הפסג"ה בעיר. מסך זה מייצג את סטאטוס התהליך המוטמע בכל בית ספר בOnline.
בעזרת הhub בפסג"ה מתקיים תהליך ההטמעה של שגרת החדשנות (בליווי מומחי תוכן הנותנים תמיכה דרך הקהילה, הלמידה Online, מפגשי אחד על אחד וליווי בשטח).
בתום שלב ההטמעה, הופכת שגרת החדשנות לתרבות שחוזרת על עצמה כשגרה, בכל מוסדות החינוך בעיר רמת גן. תהליכי חדשנות מוצלחים יוצעו למוסדות חינוך אחרים בעיר.
הHUB משמש כמרכז תמיכה, בקרה ותיעוד לכל תהליכי החדשנות בחינוך בעיר ובכך מייצר שפה ומודלים אחידים ליצירת תרבות של שגרת חדשנות. 
המנהיג הסינכרוני מסנכרן ומשלב בו זמנית תודעה גלובלית, שליטה טכנולוגית במדיה הדיגיטלית, יכולות עבודה בצוות ותקשורת בין-אישית מעולות, חשיבה חדשנית ומומחה בפתרון בעיות, תוך הפעלת מחשבה ביקורתית. ההחלטות האמיצות שלו מתבססות על היכולת להתגבר על חששותיו וחששות הסובבים אותו, תוך הפעלת שיקול דעת ולא פזיזות. 
מנהל בית-הספר רוכש תוך כדי התהליך, תפישה וכישורים של מנהיגות חינוכית סינכרונית: Synchronous Educational Leadership.

למנהיגות החינוכית הסינכרונית 5 עקרונות: 
1.   המנהיג החינוכי הסינכרוני מתרגם את החזון שלו לתכנית אשר מתבססת על תודעה גלובלית מפותחת. תודעה זו היא הסכום של כל התהליכים והאירועים הגלובליים המתרחשים בכל רגע נתון בעולם החינוך (בצורה סינכרונית) והמשמעות שלהם. השימוש בחדשנות ובחשיבה מקורית במציאת הפתרון מחייבת אותו ללמוד מן העבר אך להשתחרר מהדפוסים והפרדיגמות אשר מקבעים אותו ואינם רלוונטיים לעתיד החינוך. המנהיג החינוכי הסינכרוני מזהה את הבעיות הקיימות ונותן להן מענה בצורה חדשנית. התהליך יפותח וילמד דרך מתודולוגית החשיבה העיצובית הDesign Thinking בשיטת למידה Online. התודעה הגלובאלית מורחבת תוך שימוש במידען, היושב בHub ונותן שירותי חיפוש והנגשה של הידע המקצועי הרלוונטי העדכני ביותר הקיים בעולם.
2.   המנהיג החינוכי הסינכרוני מוביל דרך הצורך החינוכי לא בצורה מגיבה ושמרנית, אלא ממנף את הצורך בפתרון בעיות ומשלב בו חדשנות להובלת בית-הספר לכיוונים חדשים. הוא משתמש בצורך כמנוף להנעת השינוי. הוא משתמש במתודולוגיה של קוטר Kotter ליצירת תחושת דחיפות והובלת השינוי. הוא בעל יכולת לראות אירוע מקומי בראייה רחבה ולהפך, השפעת אירוע מקומי על תהליכים עירוניים, ארציים וגלובאליים. 
3.   המנהיג החינוכי הוא מומחה בתחום הטכנולוגיה והמדיה הדיגיטלית ולכן משתמש בצורה מושכלת במדיה הדיגיטלית בכדי לעצב ולשלוט בתהליכים הגלובליים השונים, ובאופן מידת הפצתם. לרשותו עומדים בHub  צוות של מומחים בשימוש בטכנולוגיות מתקדמות לשיפור תהליכי למידה וחינוך. עוצמת התהליכים המתרחשים בעולם נקבעת על-ידי המדיה הדיגיטלית. המדיה הדיגיטלית קובעת את "רוחב הפס" של כל תהליך: מה תהיה עוצמתו ומידת השפעתו, דרך שליטה בהיקפו/ התפוצה שלו ובקצב הזרימה שלו. ככל שהאירוע או התהליך מופץ בתפוצה עולמית רחבה יותר ובעוצמה תקשורתית גדולה יותר הוא תופס נפח גלובלי גדול יותר. המדיה הדיגיטלית משמשת להפצת החזון. הוא מקבל תמיכה ממומחה במדיה התקשורתית ולכן מנתח בצורה מדויקת את תמונת המצב המקומית והגלובאלית. בHub נחשפים בפניו כל ערוצי הניהול והחינוך הדיגיטאליים ומותאמים לאופיו וצרכיו הניהולים.
4.   המנהיג החינוכי הסינכרוני עובד בצוותים מסוגים שונים: מקומיים וגלובליים. לכן עליו להיות מומחה בעבודת צוות ובכל הקשור לתקשורת בין-אישית. הוא מומחה בהבנת התהליכים בצוות, תפקידים בצוות ובעל כישורי עבודת צוות מעולים. הוא מומחה בכלי התקשורת השונים בתוך הצוות ומחוצה לו, ומשתמש בהם בכדי לגייס את השותפים לו בצוות ומחוצה לו לביצוע התכנית ליישום החזון. לשם שיפור המיומנות הוא שותף בקהילה מקצועית לומדת, מקים קהילה בבית-ספרו תוך תמיכת מומחה מHub להקמת קהילות לומדות. 
5.   המרכיב האחרון הוא חשיבה ביקורתית: עליו להפעיל חשיבה זו לאורך כל הדרך בצורה אמיצה ונבונה. עליו לראות צעד קדימה ללא חשש, תוך התגברות על המכשולים האישיים והחברתיים בקבלת ההחלטות. עליו לקבל החלטות אמיצות תוך הפעלת שיקול דעת וחשיבה ביקורתית. התהליך מועצם בעזרת הDashboard בHUB במרכז הפסג"ה בעיר. מסך זה מייצג את סטאטוס התהליך המוטמע בכל בית ספר בOnline. דרך כלי ניהולי זה הוא נחשף ומבצע אינטגרציה של כל תהליכי החדשנות המתרחשים בעיר, בוחר את התהליכים הרלוונטיים לבית-ספרו ומיישמם. 

מנהיגות חינוכית סינכרונית היא מנהיגות המותאמת לאירועים ולתהליכים חינוכים גלובליים המתרחשים בהווה ועתידים להתרחש בעתיד. היא מסתמכת על אירועי העבר כבסיס ללמידה והפקת לקחים לגבי ההווה והעתיד. המנהיגות החינוכית הסינכרונית אינה חיה את העבר, היא חווה בסנכרון את ההווה וכך מתווה את העתיד. תפישת ההפעלה של הHub החינוכי בפסג״ה ברמת-גן תומכת בגישה זו, מכשירה את מנהלי בתי-הספר בעיר לאורה, ומלווה אותם לאורך כל חייהם המקצועים. 
המנהיג החינוכי הסינכרוני מומחה בכל הכישורים והמיומנויות ולכן נחשב רב-מומחה. הוא מייצר ערך מוסף דרך השילוב של כל המיומנויות והכישורים בו זמנית ליצירת פתרון וסגנון הובלה ייחודי וחדשני. השילוב ממקם אותו כיוזם ומוביל ומונע ממנו להתמקם כמגיב. ניתוח ההווה ליצירת פתרון חינוכי בעתיד תוך מחשבה ביקורתית וראיה חינוכית גלובלית, מחייב אותו להסתכל צעד אחד קדימה ולהוביל שגרת חדשנות חינוכית.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה